سید آقا فاضل سانچارکی: هیچ کس نمی تواند آزادی بیان را محدود کند

  • انتشار: ۱۲ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 21646

سید آقا فاضل سانچارکی، معین امور نشرات وزارت اطلاعات فرهنگ می‌گوید که آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها در قوانین افغانستان تسجیل شده و حکومت به تطبیق آن متعهد است و هیچ کسی نمی‌تواند این آزادی را محدود کنند.

معین نشراتی وزات اطلاعات و فرهنگ در محفلی که مناسبت امنیت و مصؤونیت خبرنگارن در کابل امروز (سه شنبه) برگزار شده بود، گفت که آزادی بیان یکی از دست‌آوردهای مهم دولت در ۱۶ شانزده سال گذشته‌است و به هیچ‌و‌جه معامله نخواهد شد.

این اظهارات، پس از سخنان گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی است که روز شنبه در لغمان هنگام سخنرانی‌اش برخی رسانه‌ها را “شریر” خطاب کرد و گفت “من بر همه مردم صدا می‌زنم که بیایید و دهان این رسانه‌های شریر را خاموش بسازیم، مردم را از شر اینها نجات بدهیم.”

آقای سانچارکی در این نشست دربارۀ گروه‌های که با دولت صلح می‌کنند گفت، توقع ما از این گروه‌ها این است، ادبیاتی را که به‌کار می‌برند باید مطابق به شأن مطبوعات باشد.

معین وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان افزود “ما از روندهای صلح و مصالحه و پیوستن جریانات، گروه‌ها و شخصیت‌ها به روند سیاسی افغانستان کاملاً استقبال می‌کنیم…اما به هیچ وجه طوری که رهبری حکومت وحدت ملی بارها تأکید کرده، اساسات نظام افغانستان که دموکراسی است، بعد از اسلامیت نظام، مردم سالاری و حقوق مدنی است، هیچ گاه قربانی و معامله نخواهد شد”.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائی نیز در این نشست گفت که حقوق شهروندی در افغانستان – از آزادی رأی تا آزادی بیان و مطبوعات – بر اساس سلیقه‌های شخصی سران حکومتی به دست نیامده است؛ بلکه این آزادی‌ها با قربانی به دست آمده است که غیرقابل برگشت است.

رئیس اجرائی در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات گلبدین حکمتیار در لغمان گفت، آمدن او به افغانستان از سوی سران حکومت مورد استقبال است؛ اما در چارچوب قانون سیاسیون افغان حق دارند که اظهارات نظراتی داشته باشند و مردم در موردشان قضاوت خواهند کرد.

او افزود “قوانین کشور ما از یک مراحلی گذشته و امروز در دسترس مردم ما قرار دارد، چیزی که رهنمود ماست، همانا قانون اساسی و قوانین تابع آن است و تغییری در آن راستا نمی‌آید”.

آقای عبدالله گفت، زمانی که کسی به یک محیط تازه داخل می‌شود، شرایط و اوضاع را در نظر می‌گیرد.

عبدالله رئیس اجرائی به نهادهای مدافع خبرنگاران و رسانه‌ها، تعهد کرد که حكومت موضوع امنیت و مصؤونیت خبرنگاران را به گونۀ جدی در نظر دارد و اطمینان داد که در مورد تمامی نگرانی‌ها، حکومت تصامیم مشخص را خواهد گرفت.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟