سوگواری فرهنگیان و هنرمندان مهاجر و انصار برای شهدای کابل

  • انتشار: ۱۷ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: فرهنگ و هنر
  • شناسه مطلب: 24020

اطلس- جمعی از فرهنگیان و هنرمندان مهاجر افغانستانی و ایرانی طی مراسمی از شب هفت شهدای انفجار اخیر کابل تجلیل کردند.
به گزارش خبرگزاری اطلس پرس، این مراسم شام امروز(سه شنبه 16 جوزا) در محل دفتر موسسه فرهنگی در دری و با شرکت اهالی فرهنگ، هنر و رسانه مهاجرین برگزار شد.
استاد سید ابوطالب مظفری، مدیر موسسه در دری در این مراسم اظهار داشت : شرایط کنونی افغانستان رضایت بخش نیست و همه ما نگران آینده وطنمان هستیم و متاسفانه وضعیت به گونه ایست که هر روز اخبار کشتار مردم عادی از آنجا به گوش می رسد.
وی با بیان اینکه باید قضاوت ارزشی در زمینه کشته شدگان حملات انتحاری در کشور را کنار بگذاریم، تصریح کرد : ما بجای استفاده از واژه شهید، از واژه کشته استفاده کرده ایم و دلیل این امر این است که به این مساله عینیت ببخشیم.


استاد مظفری بیان داشت : آن کسی که خود را می کشد و منفجر می کند هم به امید بهشت خود را انتحار می کند و طرفدارانش او را شهید می دانند و مردمی که کشته می شوند هم خود را شهید می دانند. این مساله نباید به گونه ای جا بیفتد که ما بخاطر کشته شدنمان در خیابان خوشنودیم و اگر شهید شویم ناراحت نمی شویم.
مدیر موسسه در دری عنوان کرد : هر چند که ما به کشته شدگانمان احترام داریم و آنها را شهید می دانیم، اما این نباید اینگونه برداشت شود که ما به شهید شدن هموطنانمان خوشحالیم و آرزوی اینگونه شهید شدن را داریم.
استاد مظفری با اشاره به اینکه کشته شدن امری عینی و ملموس برای افراد یک ملت است، عنوان کرد : شهید و شهادت یک نوع قضاوت ارزشی درباره یک گونه مرگ است و در دین ما افتخار بزرگی به حساب می آید، اما واقعیت این است که ما از کشته شدن خسته شده ایم و نمی خواهیم بی دلیل و بی جهت و بدون هیچ جرم و گناهی کشته شویم.
گفتنی است تنی چند از شاعران افغانستان و ایران نیز در این مراسم به شعرخوانی پرداختند که عباس رضایی، نرگس حسینی، علی آزاده و محمد عارفی از افغانستان و علی عربی و ادریس بختیاری از ایران از جمله این شاعران بودند.
همچنین محمد علیزاده مدیر موسسه فن بیان رسا و عباس آرمان دانشجوی علوم سیاسی کابل به ایراد سخنرانی پرداختند.
در بخش دیگر این مراسم گروه هنری امیرخسرو بیدل بلخی دهلوی به اجرای موسیقی حزن انگیز سنتی افغانستانی پرداختند و قطعاتی از شعرهای شاعران افغانستانی را اجرا کردند.
شایان ذکر است که اجرای کلیپ صوتی انفجار، کاری از گروه عکاسان گلشهر و آهنگ عروج از ساخته های امید نوری، نوازنده و آوازخوان و مدیر گروه هنری نور امید از بخشهای دیگر این برنامه بود.
در پایان این مراسم، سیدجمال الدین سجادی، مدیر کانون فرهنگی ثامن به ایراد بیانیه فرهنگیان و هنرمندان مهاجر افغانستانی پرداخت، در بخشی از این بیانیه آمده است : ما از جامعه جهانی مي‌خواهيم كه در سياست‌هاي امنيتي شان تجديد نظر اساسي كنند. اگر هدف از اين همه هياهو تامين امنيت و مهار تروريسم است كشور ما نه تنها به اين هدف نرسيده كه روز به روز به دامنه و نفوذ آن افزوده شده. ما خواستار سياست‌هاي شفاف جامعه جهاني جهت از ميان بردن تروريسم هستيم و اعمال سياست‌هاي دوگانه برخي از كشورها كم كم اعتماد مردم ما را زايل كرده و زحمت‌هاي چندين ساله جهاني را بي اثر مي‌سازد.


در بخش دیگر بیانیه تصریح شد : ما از دولت افغانستان تامين امنيت جاني شهروندان را كه حق درجه اول آنهاست خواهانيم و ضعف مديريت را كه نتيجه دولت‌هاي موازي و نفاق‌هاي داخلي است عامل اصلي اين رويدادها مي‌‌دانيم. پيگري عامل يا عاملان اين جنايت و محاكمه آنها و نيز حمايت از برجامانگان قربانيان حوادث اخير خواسته ما است.
گفتنی است در پایان این مراسم فعالان فرهنگی و هنری ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان حملات خونین چهارشنبه خونین کابل، به روشن کردن شمع در کنار المانی که با طرح نقشه افغانستان ساخته شده بود پرداختند.

 
انتهای پیام

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟