سه مقام امنیتی در جلسه استیضاحیه پارلمان با گرفتن آرای تایید در مقام هایشان باقی ماندند

  • انتشار: ۷ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: پارلمانتیتر 1
  • شناسه مطلب: 20185

مسئولان امنیتی در جلسه استیضاحیه امروز در پارلمان با گرفتن آرای اعتماد همچنان در مقام هایشان باقی ماندند.

عبدالله حبیبی وزیر دفاع وزیر دفاع افغانستان در جلسه استیضاحیه امروز (دوشنبه) مجلس با دریافت 106 رای تایید و 88 رای عدم اعتماد و 6 رای باطل و 5 رای سفید به حیث وزیر دفاع در جای خود باقی ماند.

همچنان تاج محمد جاهد وزیر داخله با کسب 120 رای تایید، 76 رای عدم اعتماد، 4 رای سفید و 6 رای باطل به عنوان وزیر داخله باقی ماند.

در این رای گیری معصوم استانکزی 129 رای اعتماد، 66 رای عدم اعتماد، 8 رای سفید و 2 رای باطل در سمت خود باقی ماند.

وزیران دفاع ملی و داخله و رییس امنیت ملی امروز در جلسه استیضاح مجلس نمایندگان حاضر شدند و به سوالات و اعتراض نمایندگان پاسخ گفتند.

در ابتدا سه تن از نمایندگان مجلس، عبدالرحیم ایوبی، عارف رحمانی و عبدالطیف پدرام به نمایندگی از نمایندگان معترض از این مسوولان بلند پایه سوال نمودند و بر ضعف‌ها در کارکرد نهادهای امنیتی انگشت گذاشتند.

وزیر دفاع گفت که در پیوند به حمله بر شفاخانه نظامی سردار داوود خان یک هیات بررسی متشکل از جنرال‌های مسلکی به رهبری جنرال هلال الدین هلال تشکیل شده و این هیات بررسی‌هایش را انجام داده است و افزود در نتیجه بررسی این هیات به تعداد ۲۳ تن به شمول مسوولان این شفاخانه و نظامیان برای تحقیق به سارنوالی معرفی شده‌اند.

وزیردفاع ملی در اعتراض به نمایندگان مجلس که چرا بخاطر افزایش ناامنی و ضعف کارکرد ارگان‌های امنیتی استعفا نمی‌کند گفت که مسوولیت من مدیریت وزارت دفاع ملی است و به خاطر تخطی مسوولان پائین رتبه استعفا نمی‌کنم.

وزیردفاع گفت اینکه چه ضعف هایی در بخش کشفی وجود دارد باید تحقیقات مسلکی صورت بگیرد و خودم در این مورد چیزی گفته نمی‌توانم.

عبدالله حبیبی وزیر دفاع ملی پذیرفت که ضعف‌هایی در ارگانهای کشفی وجود دارد و برنامه‌هایی وجود دارد که نارسایی‌ها از میان برداشته شود.

وزیردفاع گفت برای جلوگیری از تلفات نیروهای امنیتی فرقه‌ها را به قول‌اردو ارتقا داده است تا نیروهای اردو پس از عملیات در محاصره دشمن قرار نگیرند و نیز نیروهای هوایی را برای سرکوب دشمن بیشتر نموده است.

وزیردفاع ملی فساد در تجهیزات و امکانات سربازان را رد کرد و گفت که به سربازان غذا و امکانات کافی رسانده می‌شود.

در خصوص عقب نشینی نیروهای امنیتی از ولسوالی سنگین ولایت هلمند نیز توضیح داد و گفت که یک پایگاه نیروهای اردو که در محل آسیب پذیر بود از آنجا در یک نقطه امن دیگر در نزدیکی آن انتقال یافته است و این بخاطر جلوگیری از تلفات نیروهای امنیتی بوده است.

وزیردفاع گفت که در این عقب نشنیی تجهیزات نظامی به جانمانده که طالبان در اختیار گرفته باشند.

عبدالله حبیبی از نمایندگان خواست که او را حمایت کنند که تا برنامه‌هایش را برای تقویت اردو عملی کند.

معصوم استانکزی رییس امنیت ملی در پیوند به حمله شفاخانه ۴۰۰ بستر گفت که تحقیقات در این مورد صورت گرفته و تا دو هفته آینده نتیجه آن اعلام می‌شود و کسانی که در این حمله دست داشته اند معرفی و مجازات می‌شوند.

تاج محمد جاهد وزیرداخله از نقش نیروهای قطعات خاص پلیس در عملیات نجات در شفاخانه سردارد داوود خان توضیح داد و گفت که پلیس در کنار نیروهای اردو در این عملیات نقش برجسته داشت و نیروهای پلیس برای تامین امنیت در سراسر کشور وظایف شان را به خوبی انجام می‌دهند.

وزیر داخله گفت که با تعهد و صداقت مسوولیت‌هایش را انجام داده و می‌دهد و به تصمیم نمایندگان نیز احترام دارد.

رییس امنیت ملی گفت همه حلقات تروریستی در عملیات‌ هراس افگنانه و ضددولتی  همدستی دارند و دولت در مقابل همه‌ای این تهدیدها مقابله می‌کند.

جلسه استیضاح به خواهش رییس امنیت ملی از سوی عبدالرووف ابراهیمی رییس پارلمان سری اعلام شد.

نمایندگان پارلمان مطابق قانون اساسی برای سلب صلاحیت و دوام کار این مسوولان بلند پایه امنیتی، رای گیری می‌کنند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟