سه سال بعد از تجاوز عربستان به یمن، روزانه 130 کودک جان خود را از دست می دهد

  • انتشار: ۶ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 38762

سه سال از آغاز تجاوز نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن گذشت. این مداخله نظامی که در تاریخ ۲۵ مارچ ۲۰۱۵ آغاز شد و در ابتدا عملیات «توفان راسخ» نام داشت، تا کنون ادامه دارد. طبق آمار سازمان ملل به طور میانگین 130 کودک در روز در این جنگ جان خود را از دست داده است.

جنگ یمن که از آن به عنوان جنگ «فراموش شده» نام برده می‌شود، تا تاکنون حدود ۱۰۰ هزار کشته بر جای گذاشته است. تنها از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی تا ۲۶ مارچ بیش از ۱۰ هزار نفر بر اثر درگیری‌ها در این کشور کشته شده‌اند.

بیشتر کشته‌شدگان در جنگ یمن را غیرنظامیان و به ویژه کودکان تشکیل می‌دهند. به گزارش سازمان «نجات کودکان» تنها در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۰ هزار کودک در این جنگ کشته شده‌اند. به عبارت دیگر در آن سال به طور میانگین روزی ۱۳۰ کودک در جنگ یمن جان خود را از دست داده‌اند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید بیشتر قربانیان یمنی در حمله نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش دفتر هماهنگی سازمان ملل برای امور بشردوستانه تا کنون حدود ۳ میلیون شهروند جنگزده یمنی از خانه و کاشانه خود آواره شده و به نقاط دیگر در درون کشور کوچ کرده و حدود ۲۸۰ هزار نفر دیگر نیز به کشورهای خارجی از جمله جیبوتی و سومالی پناهنده شده‌اند.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ ائتلافی از نیروهای نظامی کشورهای مختلف عربی شامل کویت، امارات متحده عربی، بحرین، مصر، مراکش، اردن، سودان و سنگال را متقاعد کرد تا به همراه ارتش این کشور در یمن مداخله نظامی کرده و با گروه حوثی بجنگند. برخی از این کشورها به یمن نیرو فرستادند و برخی دیگر نیز تنها در حملات هوایی مشارکت کردند.

آمریکا که به طور مرتب مواضع گروه القاعده و داعش در یمن را بمباران می‌کند به تازگی اعلام کرده که گروه کوچکی از سربازان نیروی زمینی خود را نیز در این کشور مستقر خواهد کرد. از سوی دیگر آمریکا و چند متحد غربی این کشور به ویژه بریتانیا و فرانسه سلاح و تجهیزات برای نبرد یمن در اختیار عربستان و متحدانش می‌گذارند و نیز با آنها همکاری اطلاعاتی دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟