سنای آمریکا خواهان افزایش صدور ویزا به مترجمان افغان نیروهای امریکایی در افغانستان شد

  • انتشار: ۲۶ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 19706

بعد از اینکه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، که صدور ویزای مهاجرتی به مترجمان افغان را متوقف کرده است، روز گذشته (چهارشنبه) تعدادی از سناتوران در سنای آمریکا خواهان صدور بیشتر ویزای مهاجرت به همکاران افغان نیروهای آمریکایی شد.

گروهی از سناتوران جمهوریخواه و دموکرات در سنای ایالات متحدۀ امریکا روز چهار شنبه از افزایش ویزای خاص مهاجرت برای افغان ها حمایت کردند.

به گزارش صدای آمریکا؛ این سناتوران جمهوریخواه و دموکرات روز چهارشنبه لایحه ای را معرفی کردند که بر مبنای آن شماری ویزای ایالات متحده برای افغان هایی که قوای امریکایی را در افغانستان کمک کرده اند و خواهان مهاجرت به ایالات متحده می باشند، افزایش خواهد یافت.

بر اساس لایحۀ پیشنهاد شده، ۲۵۰۰ ویزای خاص مهاجرت برای افغان هایی صادر خواهد شد که با قبول خطر، قوای امریکایی را در افغانستان همکاری کردند.

این لایحه پنج روز پس از آن معرفی شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، طی دومین فرمان اجرایی، صدرو ویزای امریکا را برای شش کشور با اکثریت مسلمان – ایران، سوریه، لیبیا، سودان، سومالی و یمن – به صورت موقت ممنوع قرار داد.

جان مکین، سناتور از حزب جمهوری خواه، طی اعلامیه ای گفته است که ادامۀ صدور ویزای خاص برای افغان ها نشان دهندۀ پیام واضح ایالات متحده است و آن اینکه امریکا کسانی را که در جنگ بر ضد تروریسم، امریکا را کمک کرده اند، تنها نمی گذارد.

سناتوران امریکایی گفته اند که آنان از ادامۀ SIV برای افغان هایی که حکومت امریکا را در افغانستان کمک کرده اند، حمایت می کنند

آقای مکین که ریاست کمیتۀ خدمات قوای مسلح را در سنای ایالات متحده بر عهده دارد، این لایحه را با شماری از سناتوران جمهوریخواه و دموکرات معرفی کرد.

معرفی این لایحه پس از آن صورت می گیرد که در اوایل ماه مارچ سفارت ایالات متحده در کابل روند مصاحبه و صدور ویزای خاص یا SIV را برای ترجمان های افغان و سایر افغان ها که حکومت امریکا را در افغانستان کمک کرده اند، متوقف کرد.

به گفتۀ یک مقام وزارت خارجۀ ایالات متحده، سفارت امریکا در کابل روند برنامۀ SIVدر سال ۲۰۰۸ میلادی توسط کانگرس ایالات متحده برای ترجمان های افغانی که برای نظامیان امریکایی کار می کردند، ایجاد شد. اما سپس این برنامه به سایر افغان هایی گسترش یافت که حد اقل برای مدت یک سال “خدمات صادقانه و با ارزش” را به حکومت ایالات متحده انجام داده اند.

از بدو تاسیس این برنامه، صدور ویزای خاص برای أفغان هایی که خواهان مهاجرت به امریکا هستند، از حمایت هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در سنای ایالات متحده برخوردار بوده است. در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ سنای امریکا ۷۰۰۰ ویزای خاص را برای افغان ها تصویب کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟