سقوط ولسوالی ها/ حکومت: موقعیت جنگ بهتر شده است

  • انتشار: ۳ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 27095

در حالی که وضعیت امنیتی افغانستان در روزهای اخیر وخیم‌تر شده و به تازگی دو ولسوالی در یک روز سقوط کرده اند، حکومت افغانستان می‌گوید وضعیت نیروهای امنیتی نسبت به سال گذشته بهتر است و این نیروها تهاجمی عمل می‌کنند.
افغانستان روزهای خونینی را می‌گذراند. طالبان با تصرف ولسوالی تیوره در غور دست به کشتار زده‌اند. در حمله انتحاری صبح روز دوشنبه در کابل ۳۰ تن جان باختند و ۵۰ تن دیگر زخمی شدند. جنگ در چندین ولایت جریان دارد و بیشتر قربانیان این جنگ، غیرنظامیان هستند.
اعلامیه‌های وزارت دفاع افغانستان نشان می‌دهد که در حال حاضر در ولایات کندز، قندهار، غزنی، هلمند، بغلان، پکتیکا، لوگر و زابل جنگ جریان دارد. شهرهای کندز و بغلان در تیررس طالبان قرار دارند و در ولایت فاریاب و غور نیز طالبان توانسته‌اند نیروهای امنیتی را به عقب‌نشینی وادار کنند.
شاه حسین مرتضوی، سرپرست ریاست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «نسبت به سال گذشته از لحاظ وضعیت جبهات جنگ در یک موقعیت کاملا بهتر و خوبتر قرار داریم. سال گذشته نیروهای امنیتی ما مصروف یک جنگ طولانی و دوامدار بود، چنانچه شش قول اردو مصروف جنگ بودند؛ ولی امسال ما در حالت تهاجمی قرار داریم.»
ابعاد جدید جنگ
وضعیت جنگ در سال جاری تغییر کرده است. مقامات حکومت افغانستان به این باورند که در سال‌های گذشته تنها پاکستان به طالبان کمک می‌کرد و پناهگاه‌هایی را در مناطق قبایلی برای این گروه مهیا می‌نمود. اما در سال جاری ایران و روسیه نیز به حمایت از طالبان متهم شده اند.
در آخرین مورد ضمیر کابلوف نماینده رئیس جمهور روسیه برای افغانستان گفته است در صورتی که حکومت افغانستان و جامعه جهانی علیه داعش اقدام نکند، روسیه مستقیما مواضع داعش را در داخل افغانستان هدف قرار خواهد داد.
اما آقای مرتضوی گفت چنین عملکردهایی به ضرر افغانستان و کشورهای منطقه است: «کشورهایی که فکر می‌کنند که طالبان مانع داعش است و یا سپر بلا است، اشتباه می‌کنند. اگر طالبان نمی‌بودند، گروه‌های تروریستی دیگر در افغانستان راه پیدا نمی‌کردند. ما انتظار داریم که تجربه‌های گذشته برای همه کشورهای منطقه یک درس باشد. هرنوع تماس با گروه‌های تروریستی وضعیت را بدتر خواهد کرد.»
پیام به اپوزیسیون
در هفته‌های اخیر دو جریان کلان مخالف حکومت عرض اندام کرد و هشدار داد که حکومت باید در سیاست‌های خود تجدیدنظر کند. ائتلاف نجات افغانستان که متشکل از چهره‌های درون حکومتی است، شاکی است که همه صلاحیت‌ها در ریاست جمهوری متمرکز شده و دیگران در حاشیه مانده‌اند.
اما آقای مرتضوی گفت که این جریان‌ها اگر خواهان اصلاحات هستند، طرح‌های خود را با حکومت مطرح کنند: «جریان‌هایی که بنام اپوزیسیون یاد می‌شود حتا در حد یک صفحه یک طرح بدیل را با حکومت شریک نکرده‌اند. تمام جریان‌های سیاسی که به حیث اپوزیسیون یاد می‌شوند اگر با شیوه حکومت داری مشکل دارند، طرح‌های شان را ارایه کنند تا حکومت از آن استفاده کند.»
در حال حاضر جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور در مخالفت با حکومت قرار دارد. حکومت تلاش دارد تا آقای دوستم در رابطه به قضیه ایشچی باید در محکمه پاسخ بگوید اما دوستم هنوز در محکمه حاضر نشده است. ائتلاف نجات افغانستان گفته است که تلاش برای محاکمه جنرال دوستم بعد سیاسی دارد و بهانه‌ای است برای کنار زدن مخالفان سیاسی رئیس جمهور غنی.
اما آقای مرتضوی می‌گوید محکمه مستقل است و حکومت از تمام فیصله‌های آن استقبال می‌کند: «حکومت در این قضیه دخالت نمی‌کند. ما استقلال قوه قضاییه را احترام داریم و هرچه که آن‌ها فیصله می‌کند برای حکومت قابل احترام است.»
در بیرون از حکومت نیز شماری از وزیران و والیان دوره حامد کرزی محور مردم افغانستان را ایجاد کرده و بر حکومت فشار وارد می‌کنند. این جریان سیاسی حکومت را به ناتوانی در تامین امنیت متهم کرده و گفته است که پس از این در برابر رفتارهای «خلاف قانون» توسط حکومت سکوت نخواهد کرد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟