سفر طالبان به چين از سوى استخبارات پاکستان تنظيم شده است

  • انتشار: ۱۳ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 2401

سخنگوى رییس جمهور پیشین افغانستان،می ‌گوید که طالبان در ماه نوامبر و قبل از آن به چين سفرهاى داشته و اين سفرها از سوى استخبارات پاکستان تنظيم شده است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از پژواک، روزنامۀ پاکستانى «دی نیوزانترنيشن» روز گذشته گزارش داده است که یک هیئت بلند پایه دفتر قطر طالبان به ریاست قارى دین محمد، در ماه نوامبر به چین سفر نموده و با مقام‌هاى چینى گفتگو کرده است. این روزنامه نوشته است که تا حال نتایج این سفر افشا نشده است.

یک منبع طالبان که از ذکر نام خود خوددارى نموده، گفته است که این سفر به هدف آگاهى مقام‌هاى چینى از موقف طالبان در قبال برنامۀ صلح صورت گرفته است.

ايمل فيضى، سخنگوى پيشين حامد کرزى به آژانس خبرى پژواک گفت که در جریان سال‌های گذشته طالبان توسط سازمان استخبارات پاکستان به برخی از کشور‌ها برده شده که یکې آن‌ها چین بوده است.

به گفته وی، هیچ هیئتی از طالبان به تنهایی به چین تا به حال سفر نکرده است.

فيضى می‌گوید: «همین سفر ماه نوامبر و سفر‌های قبلی طالبان به چین از سوی سازمان استخبارات پاکستان تنظیم گردیده بودند و این سفر‌ها تحت رهبری مسوولین استخباراتی پاکستان صورت گرفته است.»

به گفته وى، حکومت چین همواره حکومت افغانستان (شخص رییس جمهور) را از این سفر‌ها و مذاکرات مطلع ساخته است ولی همیشه شدیداً مخالف مطبوعاتی شدن موضوع این سفر‌ها و مذاکرات بوده است.

سخنگوى پيشين رييس جمهور پيشين می‌افزاید : «هدف این سفر‌ها برای پاکستان امتیازگیری از چین و معامله با آن کشور بوده است و برای چین گرفتن تماس و انجام ملاقات‌ها با هیئت طالبان به هدف حفظ منافع آن کشور در افغانستان، پاکستان و منطقه بوده است.»

اين در حالى است که محمد اشرف غنى رييس جمهور کشور، ماه گذشته به چين سفر نموده و روز پنجشنبۀ گذشته گفته بود که به همکارى چين طرح هاى تامين صلح در منطقه را ساخته است.

همچنان محمداشرف غنې، در کنفرانس قلب آسیا در چین گفته بود که چین نقش مهم در تامین صلح در افغانستان بازى کرده مى تواند. غنى از طالبان مسلح نیز خواسته است که در گفتگوهاى صلح سهم بگیرند.

حکومت افغانستان و طالبان، تا حال در مورد سفر هيئت طالبان به چين چيزى نگفته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟