سفر ترامپ به عربستان در میان حیرت جهانیان

  • انتشار: ۱۹ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 22041

اعلام رسانه ای نخستین سفر «دونالد ترامپ» به عربستان سعودی موجی از بهت و تعجب را در مورد تصمیم رئیس جمهوری آمریکا به همراه داشت زیرا این اقدام در تناقض آشکار با سخنان و ادعاهای پیشین وی قرار دارد.

یکی دیگر از رفتارهای متناقض «دونالد ترامپ» چند روز پیش رسانه ای شد. کاخ سفید اعلام کرد رئیس جمهوری آمریکا به عنوان نخستین سفر خارجی خود در ماه جاری میلادی به عربستان، سرزمین اشغالی و واتیکان سفر می کند.

از نظر تحلیلگران این تصمیم تعجب آور و استثنایی است زیرا از دهه 1980 میلادی و دوران ریاست جمهوری «رونالد ریگان»، همه روسای جمهوری این کشور نخستین سفر خود را یک ماه زودتر آغاز می کردند. مهمتر اینکه به طور سنتی نفر اول کاخ سفید در نخستین سفر خارجی خود را به مقصد برخی کشورهای همسایه ایالات متحده همچون مکزیک یا کانادا رفته است. حتی ریگان در سال اول ریاست جمهوری خود به هیچ کشوری خارج از نیمکره غربی سفر نکرد.

انتخاب عربستان سعودی به عنوان نخستین مقصد این سفر از این جهت شگفت آور است که سابقه حقوق بشری این کشور در داخل و خارج در کنار حمایت آن از القاعده و گروه های تروریستی لکه ای است که از پیشانی این کشور پاک نمی شود. ترامپ در دوره رقابت های انتخاباتی نیز همین مسائل را در مورد عربستان مطرح کرد اما گویا اکنون آن ها را فراموش کرده است.

تارنمای خبرگزاری «راشاتودی» نوشت: سعودی استثنا است زیرا ترامپ از اسلام رادیکال متنفر است به جز زمانی که بتواند از آن ها درآمد و پول کسب کند.

این خبرگزاری روسی سفر ترامپ به عربستان را از تناقض های گفتاری و رفتاری وی می داند زیرا ترامپ در دوره رقابت های انتخاباتی طرفدار پادشاهی سعودی نبود. از رقبای سیاسی خود خجالت می کشید و از ریاض حمایت نمی کرد؛ در مقابل مقابل آن را کشوری می دانست که زنان را به بردگی می گیرد.

شاید مضحک ترین مساله این باشد که ترامپ از آمریکایی ها انتظار داشته باشد باور کنند که همکاری وی با عربستان سعودی با هدف مقابله با تروریسم و افراطی گری اسلامی صورت می گیرد.

آشکار است که ایالات متحده، عربستان سعودی را سرچشمه پول های نفتی می بیند که در هر صورت منافع آن به سوی ایالات متحده روان است. نفت عربستان به راحتی در اختیار آمریکا و شرکت های این کشور قرار می گیرد. پولی که در قبال نفت به پادشاهان عربستان پرداخت می شود هم یا در خود آمریکا سرمایه گذاری می شود یا اینکه برای خرید تسلیحات آمریکایی صرف می شود و چرخ های اقتصاد آمریکا را به حرکت در می آورد.

این واقعیتی است که تنها دونالد ترامپ به آن اعتراف کرد. وی چندی پیش در زمینه هزینه های آمریکا برای تامین امنیت دیگر کشورها از جمله عربستان به صراحت اعلام کرد که سعودی چیزی جز پول ندارند و باید سهم خود را بپردازد.

به طور تقریبی کارشناسان مسائل بین المللی تردیدی ندارند ثروت عربستان و منابع سرشار نفتی مهمترین محرک سفر ترامپ به ریاض است. خبرگزاری «رویترز» در زمینه سفر رئیس جمهوری ایالات متحده به عربستان سعودی به موضوع گفت وگوهای دوکشور در زمینه افزایش همکاری های نظامی پرداخت و از نهایی شدن خریدهای تسلیحاتی به ارزش ده ها میلیارد دالر خبر داد.

گفته می شود فروش سیستم دفاع موشکی تاد، سیستم های نرم افزاری در زمینه فرماندهی و ارتباطات، تانک و موترهای زرهی و تجهیزات ماهواره ای تنها بخشی از قرارداد 11 میلیارد دالری است که آمریکا برای آن برنامه ریزی کرده است.

این در حالی است که دولت اوباما در سال 2016 فروش بمب های هدایت شونده لیزری را به دلیل حمله به یمن و ناکارآمدی نیروی هوایی عربستان ممنوع کرده بود. به نوشته رویترز ترامپ برای بهبود روابط ضعیف شده کشور با عربستان و کاستن از تنش های موجود میان دو کشور تلاش می کند.

به نظر می رسد ترامپ به مقام های عربستان و اسرائیل ارادت ویژه ای دارد و همه تلاش خود را انجام می دهد تا موجب آزرده شدن آن ها نگردد. با این حال روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در مورد این سفر توصیه جالبی کرد و نوشت: سفر ترامپ به بیت المقدس می تواند از یک سو مهم باشد. شاید وی در مورد اهداف حملات نظامی اسرائیل پرسش هایی را مطرح کند زیرا تاکنون بمب های اسرائیل تنها ارتش سوریه و شیعیان حزب الله را مورد هدف قرار داده اند و هیچ حمله یا بمبارانی علیه داعش و گروه دولت اسلامی از سوی اسرائیل صورت نگرفته است.

به نوشته این روزنامه حتی در واقعیت اسرائیلی ها به اعضای زخمی جبهه النصره که بخشی از القاعده به شمار می رود خدمات درمانی داده اند. شاید ترامپ این را شنیده باشد که القاعده همان گروهی بود که در 11 سپتامبر 2001 به آمریکا حمله کرد. گروهی از وهابی ها اکنون هم هزینه داعش و حکومت اسلامی را برای جنگ و ترور پرداخت می کنند.

این روزنامه نوشت: باید به یاد بیاوریم که ترامپ چگونه برای کودکان سنی کشته شده در سوریه اشک تمساح ریخت اما برای هیچ یک از کودکان شیعه که در سوریه جان دادند ابراز همدردی نکرد.

این روزنامه در تبیین رویکردهای ناهمگون ترامپ نوشت: وی رئیس جمهوری است که نظرش را در مورد کوریای شمالی پس از تهدید به جنگ، تغییر داد و اعلام کرد افتخار می کند که با رهبر این کشور دیدار کند. شاید تا چندی دیگر نظر ترامپ در مورد بشار اسد هم تغییر کند.

جنگ با تروریسم موضوعی نیست که آمریکا به دنبال آن باشد زیرا به نوشته این روزنامه انگلیسی، این ها مسائلی نیستند که سی.ان.ان و ای.بی.سی و رسانه های جریان ساز آمریکا به آن بپردازند. آن ها تلاش می کنند که بگویند رئیس جمهوری آمریکا بی منطق نیست. این رسانه ها دیوانه وار ترامپ را با همه خط مشی های غیرمعمول دنبال می کنند تا طرف هایی را که با ترامپ ملاقات می کنند موجوداتی خارق العاده نمایش دهند.

سفر رئیس جمهوری آمریکا به سرزمینی که مهد دین های آسمانی است جالب و شگفت آور است. نخستین مقصد رئیس جمهوری آمریکا در این سفر عربستان سعودی است و همین موضوع تا حدودی این سفر را گیج کننده می سازد.

ترامپ تاچندی قبل از مسلمانان و اسلام انتقاد می کرد و مشاورانی را به کار گرفت که دیدگاه ضد اسلامی دارند. وی دوبار تلاش کرد تا مانع مهاجرت و سفر ازشهروندان چند کشور اسلامی به آمریکا شود. با این حال وی اکنون تلاش زیادی می کند تا برخلاف اوباما روابط دیپلوماتیک واشنگتن با ریاض را گرم کند.

یکی از مهمترین موضوع ها این است که پادشاهان سعودی از ترامپ می خواهند که سیاست های سخت تری را نسبت به ایران اتخاذ کند زیرا تهران رقیب عربستان درکسب هژمونی در منطقه است.

تارنمای نشریه آتلانتیک (The Atlantic) در توصیف تعجب خود از نخستین سفر خارجی رئیس جمهوری آمریکا، آن را ماجراجویی چشمگیر دونالد ترامپ در سرزمین ابراهیم عنوان کرد و نوشت: در این سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی، اسرائیل و واتیکان یعنی موطن سه دین بزرگ جهان سفر می کند.

مرحله دوم سفر ترامپ به تل آویو نیز اهمیت دارد زیرا گفته می شود ممکن است وی به بیت المقدس هم برود. رابطه ترامپ با نخست وزیر اسرائیل گرم است. این نشریه افزود: نتانیاهو نیز همچون مقام های عربستانی خواستار اتخاذ رویکردهایی تندتر در مقابل ایران است. این تقابل دیدگاهی نسبت به اوباما در هر دو مقصد ترامپ وجود دارد.

به نوشته این گزارش، اولین سفر خارجی هر یک از روسای جمهوری آمریکا آزمونی مهم برای نمایش شیوه رهبری و توانایی های وی است. ترامپ همیشه اوباما را متهم می کرد که از متحدان ایالات متحده فاصله گرفته است. به نظر تحلیلگران این سفر به عنوان راهی برای بازسازی این روابط ارزیابی می شود.

نشریه «پلتیکو» نیز نوشت: ترامپ این سفر را تاریخی و با هدف افزایش شکیبایی دینی توجیه کرده است. وی سفرخود به عربستان را از نظر تعامل واقعی با جهان اسلام و پایه ریزی همکاری با کشورهای اسلامی مهم دانست زیرا اعتقاد دارد با این کار به مقابله با افراطی گری و ترویسم کمک می کند.

پلتیکو در گزارش دیگری اما تاکید دارد در زمینه های حقوق بشری، تروریسم و مسائل منطقه، عربستان سعودی خود بخشی از چالش است نه راهی برای حل مشکلات.

راشا تودی هم در این زمینه آورده است : هنگامی که ترامپ شعار می داد «اول آمریکا» شاید منظورش اول فروش تسلیحات آمریکایی بود. پیامی که ترامپ می خواهد با این سفر به بقیه کشورها ارسال کند این است که در هر صورت عربستان به شما متکی است و اگر نومحافظه کاران آمریکایی می خواهند با ایران مقابله کنند باید از اتحاد آمریکا و عربستان حمایت کنند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟