سفر اشرف غنی به عربستان همزمان با ورود رئیس جمهور آمریکا به این کشور

  • انتشار: ۳۰ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 22759

اشرف غنی رئیس جمهور برای شرکت در در کنفرانس مبارزه با تروریسم در عربستان سعودی به ریاض سفر می کند این سفر رئیس جمهور همزمان با سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی است.

مقامات می گویند، مبارزه مؤثر با تروریزم و اجماع منطقه‌ای در این زمینه از اجندای مهم سخنرانی رئیس جمهور غنی در کنفرانس جهانی مبارزه با تروریزم در ریاض پایتخت عربستان سعودی خواهد بود.

یک منبع معتبر حکومتی گفته است که آقای غنی تلاش می‌کند تا پیام واضح به جهانیان برساند، مبنی بر اینکه تروریزم تنها به افغانستان نه بلکه به جهان یک خطر است.

گفته می شود، قرار است این نشست با عنوان تشکیل و راه‌اندازی «ناتوی عربی – اسلامی – سنی» با حضور سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس که متشکل از عبدالله دوم پادشاه اردن، محمد ششم پادشاه مراکش، عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس‌جمهوری الجزایر، الباجی قائد السبسی،  رئیس‌جمهوری تونس و حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، نواز شریف نخست وزیر پاکستان و اشرف غنی رئیس جمهور و تعدادی دیگر برگزار شود.

این نشست در روزهای شنبه و یک شنبه در عربستان سعودی برگزار خواهد شد.

شارژ دافیر سفارت عربستان سعودی در کابل به روز سه شنبه در جریان ملاقات با رئیس جمهور افغانستان در ارگ، دعوت نامه سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی را به محمد اشرف غنی برای اشتراک درین اجلاس تقدیم کرده‎است.

بر اساس برخی گزارش‌ها عربستان سعودی نفوذ زیادی بر گروه طالبان نیز دارد.

عربستان در کنار پاکستان و امارات متحده عربی، کشوری است که حاکمیت رژیم طالبان را در افغانستان به رسمیت شناخته بود.

همچنین گفته می شود در این نشست ترامپ طی این سفر دو روزه در ریاض، علاوه بر دیدار با مقام‌های عربستان سعودی، در مراسم بازگشایی یک مرکز ضدتروریسم حضور خواهد یافت.

شرکت در نشست درباره توییتر و دیدار با شماری از رهبران کشورهای عرب و مسلمانان از جمله دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهوری آمریکا در این سفر خواهد بود. یکی از این برنامه‌ها نشستی بین‌المللی با عنوان «اجلاس آمریکایی اسلامی عربی» است.

 

طبق این گزارش، دونالد ترامپ در سخنرانی خود تلاش می‌کند ادبیاتی را به کار ببرد که متفاوت با ادبیات دوران مبارزات انتخاباتی اوست و از آن به ادبیات «ضد اسلامی» تعبیر می‌شد، گرچه ترامپ اتهام ضدیت با اسلام را رد کرده است.

وی همچنین در این سخنرانی از پرداختن به دموکراسی و حقوق بشر نیز پرهیز می‌کند.

وی همچنین در سخنرانی خود رهبران مسلمانان را تشویق می‌کند که «تروریست‌ها» را به مساجد و عبادتگاه‌های خود راه ندهند.

گزارش‌ها عنوان می‌کند که رئیس جمهور آمریکا نشستی نیز با رهبران 6 کشور شورای همکاری خلیج‌فارس خواهد داشت.

رئیس‌جمهوری آمریکا بعد دو روز اقامت در ریاض عازم سرزمین‌های اشغالی و سپس بلژیک، واتیکان و ایتالیا خواهد شد.

پیش از این وزیر خارجه آمریکا گفته بود که یکی از اهداف دونالد ترامپ از سفر به منطقه خاورمیانه ایجاد اتحاد علیه ایران است. آمریکا و شورای همکاری کشورهای خلیج‌فارس ایران را به تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه متهم می‌‌‌کنند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟