سریع ترین موتر برقی جهان را بشناسید

  • انتشار: ۲۳ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 16994

با رونمایی از اف اف ۹۱ با قدرت ۱۰۵۰ اسب بخار، پرشتاب‌ترین موتر برقی جهان با شتاب صفر تا صد ۲.۳۹ ثانیه معرفی شد.

این اتفاق نشان می دهد مرزهای تکنالوژی در صنعت موترسازی جهان در حال تغییر است و این تغییر در شرکت‌های نوظهور در این صنعت در حال شکل گیری است.

نیک سمسون مدیر مهندسی و تحقیقات شرکت فارادی فیوچر در مراسم رونمایی از اف اف ۹۱ در نمایشگاه سی‌ای اس ۲۰۱۷ در لاس وگاس که از مطرح‌ترین نمایشگاه‌های جهان در زمینه معرفی تکنالوژی‌های جدید است گفت:«می خواهیم صنعت موتر را در دست بگیریم خرابش کنیم و آنطوری که می خواستیم دوباره آن را بسازیم موتری که ما می سازیم بدون نیاز به سوخت فسیلی چیزی فراتر از یک موتر معمولی است.

موتری که شما را می راند، خودش را پارک می کند. موتر هوشمندی که درها را برای شما باز می کند و دما را تنظیم می کند. برایتان موزیک می گذارد ایمیل را برای شما مرور می کند و فیلم‌های مورد دلخواه شما را برایتان نمایش می دهد .برای این تحول ما اولین مدل از این نسل را اف اف ۹۱ نام گذاری کرده ایم.»

شرکت فارادی فیوچر اعلام کرده است با حذف بسیاری از قطعات مکانیکی و مخزن سوخت که در خودروهای پطرولی متداول است فضای داخلی موتر افزایش یافته است و سنسورهای تشخیص چهره به صاحب موتر اجازه می دهد بدون کلید وارد موتر شود.

در ادامه مراسم رونمایی هونگ بایی مدیر بخش خودران این شرکت برای نشان دادن قابلیت‌های این موتر به روی صحنه آمد.

وی گفت یکی از مواردی که روی آن کار کردیم قابلیت پارک هوشمند است فکر کنید باید به یک جلسه کاری بروید و دیرتان شده است شما به سمت پارکینگ می روید و پارکینگ پر شده است برای پیدا کردن جای پارک به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارید فکر کنید چقدر خوب می شود اگر از موتر خود پیاده شوید و از طریق گوشی تلیفون قابلیت پارک خودکار را فعال کنید و موتر خودش به دنبال جای پارک بگردد.»

او همزمان از طریق صفحه‌های نمایش بزرگ با افرادش در پارکینگی در شمال لاس وگاس و در برابر دیدگان خبرنگاران ارتباط برقرار کرد.

در این زمان یکی از جایگاه‌ها پارکینگ خالی شد و پس از آن یک دستگاه اف اف ۹۱ وارد پاریکینگ شد راننده آن پیاده شد و از طریق موبایلش به موتر دستور داد تا در جایگاهی مناسب پارک شود.

البته چنین قابلیتی در دیگر موترهای خودران هم وجود دارد چیزی که شاید سبب شود اف اف ۹۱ انقلابی را در صنعت موترسازی ایجاد کند و برای رقیبش تسلا مشکل ساز شود تکنالوژی باطری موتر است.

پیتر ساویجن قائم مقام فارادی فیوچر درباره قابلیت باطری‌های این شرکت گفت :« ما از چگال‌ترین باتری سلولی انرژی دنیا استفاده کرده ایم این باعث شده موتر با یک بار چارچ ۶۰۸ کیلومتر را بتواند طی کند آن هم با توان ۱۰۵۰ اسب بخار. »

البته یک نکته در این مراسم رونمایی برای رسانه‌ها مبهم باقی ماند چرا که مدیران شرکت فارادی فیوچر اعلام کرده اند این خودرو سریع‌ترین موتر برقی جهان است و این خودرو را با برخی از سریع‌ترین موترهای پطرولی مثل فراری یا بنتلی در مراسم مقایسه کردند اما حداکثر سرعت این موتر اعلام نشد و تنها شتابش اعلام شد.

با شتاب ۲.۳۹ ثانیه‌ای فعلا این موتر پر شتاب‌ترین موتر برقی جهان است اما آیا سریع‌ترین هم هست ؟ این نکته هنوز مشخص نیست.

چندی پیش یک شرکت چینی با رونمایی از یک موتر برقی سریع‌ترین خودرو برقی جهان را معرفی کرده بود.

موتری با یک مگاوات قدرت که به اندازه یک نیروگاه برقی کوچک ،۲۵ موتر 1600 سی سی، بیشتر از یک بوگاتی ویرون و توانسته است ۳۱۳ کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد.

شرکت چینی ان‌ای ایکس موتر “‌ای پی ۹” را معرفی کرده بود که ۱۳۴۰ اسب بخار قدرت تولید می کند یعنی حدود ۳۰۰ اسب بخار بیشتر از خودرو اف اف ۹۱ .

شرکت‌های تازه وارد به حوزه تکنالوژی موتر با نگاه جدید می تواند شرکت‌های کنونی حوزه موتر که بسیار محافظه کار هستند را به چالش بکشد اگر قیمت تمام شده موترهای برقی کاهش یابد و به زیر ۲۰ هزار دالر برسد و از طرفی مشکل پیمایش این موترها حل شود احتمالا انقلابی در صنعت موترسازی رخ خواهد داد انقلابی که توسط شرکت‌های تازه تاسیس شکل خواهد گرفت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟