سرپرست سفارت آمریکا خواهان رسیدگی جدی به قضیه ایشچی-دوستم است

  • انتشار: ۲۱ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 26222

در روزهای گذشته و بعد از ایجاد یک ائتلاف با حضور معاون اول رئیس جمهور و تعدادی از مقامات دیگر، موضوع پرونده جنرال دوستم و احمد ایشچی بر سر زبان ها افتاد، اما هوگو لارنس سرپرست سفارت آمریکا گفته‌است که این قضیه از سوی دادستانی کل افغانستان و دیگر نهادهای عدلی و قضایی به گونۀ جدی باید ارزیابی گردد.

هوگو لارنس سرپرست سفارت امریکا در افغانستان، می‌گوید هیچ کس فراتر از قانون نیست و دولت افغانستان باید این را ثابت کند و قانون را بر معاون رییس جمهور و یک فرد عادی کشور به گونه‌ی یک سان عملی کند.

در حالی که اخیرا اشرف غنی از نهادهای قضایی درخواست پیگیری شفاف و صریح درباره پرونده جنرال دوستم را داشته، به نظر می‌رسد که سفارت آمریکا در کابل نیز رویکرد مشابهی را دنبال می‌کند.

هوگو لارنس سرپرست سفارت آمریکا در کابل گفته است که کشورش نیز مانند جامعه جهانی و مردم افغانستان از پیگیری پرونده جنرال دوستم و اقدامات احتمالی قانونی در این رابطه حمایت می‌کند.

لارنس همچنان گفته است که هیچ کس از قانون فراتر نیست و حکومت افغانستان باید به گونه‌ی بی طرفانه، عدالت را بر همه یک سان تامین کند.

او گفته است: “اتهامی که بر معاون نخست رییس جمهور وارد شده است، خیلی جدی است و دولت افغانستان نیز باید این موضوع را به گونه‌ی جدی پیگیری کند. افغانستان باید این را ثابت کند که هیچ کس فراتر از قانون نیست. هیچ نوع فشار سیاسی نباید در پیوند به این پرونده وجود داشته باشد. هر اقدامی که سبب تنش و زیر پرسش رفتن این پرونده شود، بر نقش قانون و صلح و ثبات در افغانستان خیلی تاثیر منفی خواهد داشت.”

به گفته کارشناسان، این گفته های مقام آمریکایی به نوعی دخالت در امور قضایی افغانستان دانسته شده است.

داکتر علی محمدی مشاور حقوقی پیشین رئیس جمهور در صفحه اجتماعی اش نوشته است “اگر (به گفته رئيس جمهور) اتهام بر جنرال دوستم يك قضيه خصوصي بين دو شخص است و حكومت در اين ماجرا بيطرف است، به سفير آمريكا چه ربطي دارد كه در يك قضيه خصوصي ميان دو شخص غير آمريكايي دخالت مي كند؟”

چندی پیش و پیش از سفر جنرال دوستم به ترکیه، رولا غنی بانوی اول افغانستان گفته بود که جنرال دوستم در حبس خانگی به سر می‌برد.

از سویی، معاون اول رییس جمهور در جریان این سفرش به کشور ترکیه، برخی از فعالیت‌های سیاسی را نیز در آن کشور انجام داده‌است.

جنرال عبدالرشید دوستم اخیرا با عطا محمد نور و صلاح‌الدین ربانی رهبران حزب جمعیت اسلامی و محمد محقق رییس حزب وحدت ایتلافی را در کشور ترکیه تشکیل دادند.

احمد ایشچی، والی پیشین جوزجان و از مخالفان سیاسی جنرال دوستم ماه‌ها پیش مدعی شد که آقای دوستم و نه محافظش او را اذیت جنسی کرده‌اند. این قضیه اکنون تحت بررسی ارگان‌های عدلی و قضایی کشور قرار دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟