سخنگوی دولت: کابینه زودتر از «میعاد» معرفی میشود

  • انتشار: ۱ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 2155

نظیف الله سالارزی، سخنگوی ریاست جمهوری کشور می گوید که کابینه جدید تا پایان زمان اعلام شده از سوی رییس جمهور، معرفی می شود.

به گزارش خبرگزاری اطلس آقای سالارزی امروز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری بخدی گفت: «کابینه جدید بخاطر خدمت به مردم افغانستان زودتر از میعاد تعیین شده از سوی رییس جمهور غنی معرفی می شود.»

سالارزی تاکید کرد، تلاش حکومت بر این است که در کابینه جدید افراد بر اساس تخصص انتخاب شوند تا تجربه کافی برای خدمت به مردم داشته باشند.
سخنگوی ریاست جمهوری دلیل تاخیر در معرفی کابینه را دقت و تجدید بیشتر محمد اشرف غنی در انتخاب نامزد وزرا عنوان کرد.

با این حال سالارزی گفت، یکی از اصول اساسی برای معرفی اعضای کابینه که در مورد آن توافق نیز صورت گرفته امکان دارد که آنان به صورت مرحله وار معرفی شوند.
پیشتر اشرف غنی، رییس جمهوری کشور پیش از شرکت در نشست لندن برای افغانستان، اعلام کرد که کابینه جدید دو تا چهار هفته دیگر معرفی می شود.
از زمان تعیین شده رییس جمهوری برای معرفی کابینه کمتر از دو هفته زمان باقی مانده است.

در همین حال گزارش هایی نیز وجود دارد که قرار در مرحله نخست ۹ نامزد وزیر برای وزارت خانه های کلیدی برای به دست آوردن رای اعتماد به مجلس نمایندگان کشور معرفی شوند.

محمد محقق، معاون دوم عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در اظهارات تازه خود گفته است که بخشی از کابینه امروز یا فردا اعلام می شود.

اختلافات؛ دلیل تاخیر اعلام کابینه

به دنبال تاخیر در اعلام کابینه جدید از سوی دولت، شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان می گویند که اختلافات جدیدی میان رییس جمهور و رییس اجراییه بر سر کابینه بوجود آمده است.

غلام حسین ناصری، نماینده مردم ولایت میدان وردک در جلسه امروز مجلس گفت: «تا جایی که من خبر دارم هفت مرتبه لیست نامزد وزیران جهت کسب رای اعتماد به مجلس نماینده گان ترتیب شده اما این لیست تا هنوز نهایی نشده است.»

آقای ناصری می گوید، در نشستی که شب گذشته میان اشرف غنی و عبدالله برگزار شده، دو طرف بر سر برخی از چهره ها به توافق نرسیده اند.
او افزود که میان رییس جمهور و رییس اجراییه اختلافات جدی وجود دارد و آنان نمی توانند تا پایان ضرب الاجل تعیین شده مجلس نمایندگان برای معرفی کابینه، نامزد وزیران را معرفی کنند.

عرفان الله عرفان، عضو هیات اداری مجلس نیز گفت: «گمانی زنی هایی وجود داشت که برخی از نامزد وزیران امروز به مجلس نمایندگان جهت گرفتن رای اعتماد معرفی شوند اما متاسفانه این کار نشد.»

آقای عرفان می گوید که تا به حال هیچ لیستی از نامزد وزیران احتمالی از سوی حکومت به مجلس نمایندگان ارایه نشده است.
به باور او، عدم ارسال لیست نامزد وزران احتمالی به مجلس نمایندگان، نشان دهنده وجود اختلافات جدی میان تیم های رییس جمهور و رییس اجرایی است.
او هشدار داد، در صورتی که کابینه از سوی حکومت تا مهلت تعیین شده مجلس معرفی نشوند، اعضای این مجلس با استفاده از صلاحیت های قانونی شان بر حکومت فشار می آورند.

مجلس نمایندگان افغانستان به حکومت یک هفته مهلت داده تا کابینه خود را اعلام کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟