سخنگوی حزب جنبش: جنرال دوستم و محافظانش به هیچ عنوان در محکمه حاضر نمی شود

  • انتشار: ۲۴ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 26331

بشیر احمد ته ینج سخنگوی حزب جنبش ملی افغانستان مي گويد که جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رياست جمهورى ومحافظانش به هيچ عنوان براى پاسخدهى درمحکمه حاضر نخواهند شد.

جنرال عبدالرشيد دوستم معاون اول رياست جمهورى و محافظانش از سوی احمد ایشچی، والی سابق جوزجان و از رقیبان سیاسی دوستم، متهم به آدم‌ربایی و بدرفتاری جنسی شده‌اند.

بشیر احمد تینج، گفته است در صورت ارتکاب جرم از سوی رئیس جمهور و معاونین وی، در قانون اساسی برگزاری محکمۀ اختصاصی پیش‌بینی شده است.

آقای تینج، با اشاره به ماده ۶۹ قانون اساسی گفت، جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان و رهبر حزب جنبش ملی اسلامی، مکلف به حاضر شدن به دادستانی کل و محاکم نیست.

آقای تینج افزود “معاون اول یک نظام، نمی‌شود که افراد و اشخاص زیر دستش همه روزه، برایش توطئه جور کنند و این را رسانه‌یی بسازند و بی خبر از قانون سخنان غیرمسوولانه بزنند. از این نقطه نظر می‌گوییم ما خود را هیچ‌گاهی مکلف به حضور در محاکم و یا در دادستانی نمی‌دانیم”.

حدود شش ماه قبل احمد ایشچی، والی پیشین جوزجان، ادعا کرد که از سوی عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان و افراد وی، پس از اختطاف شدن، مورد لت و کوب و آزار و اذیت جنسی قرار گرفت.

به تازگی، این قضیه از سوی دادستانی کل به دادگاه عالی محول شده است.

اما احمد ایشچی، گفته است از رسیدگی به این قضیه راضی است و یک جلسۀ محکمه نیز هفته گذشته دایر شد.

آقای ایشچی، افزود “هژده سرطان اولین جلسه قضیه در رابطه به این پرونده برگزار شده بود، من آنجا اشتراک داشتم. چون طرف مقابل متهمین، نه خودشان و نه وکیل شان حضور داشتند، فیصله به همین شد که به ارگان‌های امنیتی وظیفه سپردند تا آنها را در جلسه حاضر بسازند، بعد از آن تصمیم گرفته می‌شود”.

این در حالیست که سفارت امریکا در کابل، از پیگیری جدی قضیه احمد ایشچی و جنرال دوستم، حمایت کرد. سرپرست سفارت ایالات امریکا در کابل، هفته گذشته گفت رسیدگی به این قضیه اراده حکومت وحدت ملی را در مورد تنفیذ قانون برجسته می‌سازد.

هم‌چنان اتحادیه اروپا خواستار رسیدگی شفاف به این قضیه شده و گفته است که در روند بررسی این قضیه، باید معافیت وجود نداشته باشد.

اما بشیر احمد تینج، سخنگوی جنبش ملی اسلامی افغانستان در مورد خواست‌های همکاران بین‌المللی افغانستان مبنی بر رسیدگی به این قضیه، گفت”اول این قضیه را اینقدر جهانی و افغانستان شمول نسازند که ساختند متاسفانه. قضایای بسیار جدی است در افغانستان که به صدها انسان شهید می‌شوند و خون شان می‌ریزند از این کشورهای دوست افغانستان و مجامع بین‌المللی خواستار این هستیم که به آن پرداخت کنند، در امور افغانستان به این حد مداخله نکنند”.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟