سخنرانی گلبدین حکمتیار، از حمایت حقوق زنان تا درخواست از طالبان برای صلح

  • انتشار: ۱۱ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 21511

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در نخستین سخنرانی اش که در حضور مقامات حکومتی از جمله سرور دانش، حنیف اتمر و تعدادی دیگر بر موضوعاتی چون حمایت از حقوق زنان، عضویت در ساختار حکومت، درخواست از طالبان برای صلح و نصحیت به سران حکومت برای کار در کنار هم صحبت هایی داشت.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی که اکنون در شهر جلال‌آبادِ ننگرهار به سر می‌برد در یک نشست که برای استقبالش برگزار شده می‌گوید، تاکنون برای عضویت در ساختار حکومت تصمیمی نگرفته و پیوستنش به روند صلح افغانستان مشروط بر عضویت در ساختار نظام نبوده است.

گلبدین حکمتیار که ۴۰ سال برای تصاحب اقتدار در کابل سلاح برداشته، در ۱۵ سال گذشته به امید سرنگونی نظام پس از طالبان، خروج کامل نیروهای خارجی و ایجاد حکومت اسلامی مطابق خواهش خودش می‌جنگید. اما او از این خواسته‌ها دست برداشت و به روند صلح افغانستان پیوست. آقای حکمتیار می‌گوید، اشتیاقی به کرسی دولتی ندارد و برای تأمین صلح در افغانستان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

حکمتیار در این نشست از طالبان خواست تا به روند صلح بپیوندند. او جنگ طالبان را ناروا و نیروهای این گروه را غلامان بیگانگان خواند. رهبر حزب اسلامی می‌گوید، طالبان هم عامل آمدن آمریکایی‌ها به افغانستان هستند و هم عامل ماندن آن‌ها.

گلبدین حکمتیار سقوط کندز به دست طالبان را بزرگ‌ترین اشتباه این گروه خواند و آن را با فتح ننگرهار به دست خودش مشابه دانست.

به گفتۀ او، داعش شعبۀ جداشده‌یی از طالبان است. حکمتیار می‌گوید، این که نیروهای آمریکایی بر یک مخفیگاه نیروهای داعش بزرگ‌ترین بمبش را استفاده می‌کند، اما کاری به کار طالبان ندارد، پرسش‌برانگیز است.

او از سران حکومت می‌خواهد که اگر نمی‌توانند در کنار هم کار کنند بهتر است به نفع یک‌دیگر کنار بروند.

او هم‌چنان در این نشست از زنان یاد می‌کند و می‌گوید از حقوق زنان دفاع خواهد کرد.

در این نشست سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور که به استقبال از رهبر حزب اسلامی به ننگرهار رفته می‌گوید، عقد توافق‌نامۀ حزب اسلامی کار آسانی نبوده و آنان با دست‌اندازی‌های گروه‌های داخلی و خارجی در جلوگیری از عقد این توافق‌نامه روبه‌رو بوده‌اند.

آقای دانش از تمام گروه‌های مسلح می‌خواهد از جنگ دست بکشند و سلا‌ح‌های‌شان را بر زمین بگذارند.

حکمتیار چهار روز پیش وارد ولایت لغمان شد و پس از سخنرانی در میان هوادارانش، امروز وارد ننگرهار گردید.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟