ستاره افغان یا ستاره شیطان و جنگ نرم!

  • انتشار: ۱۵ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 56207

ما معمولا با جنگ سخت سروکار و از آن وحشت داریم؛ لذا همواره در پی امنیت و صلحی هستیم که تداعی گر نبود تهدیدات نظامی و سخت است. ولی از جنگ نرم که بسی خطرناکتر از جنگ سخت و در بسیاری مواقع زمینه ساز آن است، بی خبریم یا غفلت می‌ورزیم و یا حتی به گرمی از آن استقبال می‌کنیم و عملا تمام هویت و ارزشهای خویش را به دست خود به مسلخ نابودی می‌فرستیم. نمونه بارزش همین ستاره افغان یا ستاره شیطان و جشن دمبوره و… است.
برای درک تهدیدات خانمانسوز جنگ نرم بایستی به تفاوت آن و ابزارش با جنگ سخت و ابزارش پرداخت!

حال برخی تفاوت‌های جنگ نرم و سخت:

۱- حوزه تهدید نرم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است، در حالی که حوزه‌ تهدید سخت امنیتی و نظامی می‌باشد.
۲- تهدیدهای نرم پیچده و محصول پردازش ذهنی نخبگان و بنابراین اندازه‌گیری آن مشکل است، در حالی که تهدیدهای سخت؛ عینی، واقعی و محسوس است و می‌توان آن را با ارائه برخی از معیارها اندازه‌گیری کرد.
۳- روش اعمال تهدیدهای سخت، استفاده از زور و اجبار است، در حالی که در نرم، از روش القاء و اقناع بهره‌گیری می‌شود. در تهدید سخت، هدف تصرف و اشغال سرزمین است در حالی که در تهدید نرم، هدف تاثیر‌گذاری بر انتخاب‌ها، فرآیند تصمیم‌گیری و الگوهای رفتاری حریف و در نهایت سلب هویت‌های فرهنگی است.
۴- مفهوم امنیت در رویکردهای نرم شامل امنیت ارزش‌ها و هویت‌های اجتماعی می‌شود، در حالی که این مفهوم در رویکردهای سخت به معنای نبود تهدید خارجی تلقی می‌گردد.
۵- تهدیدهای سخت، محسوس و همراه با واکنش برانگیختن است، در حالی که تهدیدهای نرم به دلیل ماهیت غیر عینی و محسوس آن، اغلب فاقد عکس‌العمل است.
۶-مرجع امنیت در حوزه تهدیدهای سخت، به طور عمده دولت‌ها هستند، در حالی که مرجع امنیت در تهدیدهای نرم محیط فروملی و فراملی (هویت‌های فروملی و جهانی) است.
۷- کاربرد تهدید سخت در رویکرد امنیتی جدید عمدتاً مترادف با فروپاشی نظام‌های سیاسی- امنیتی مخالف یا معارض است، در حالی که کاربرد تهدید نرم در رویکردهای امنیتی جدید علیه نظام‌های سیاسی مخالف یا معارض، مترادف با فرهنگ‌سازی و نهادسازی در چارچوب اندیشه و الگوهای رفتاری نظام‌های لیبرال و دموکراسی تلقی می‌شود.
جنگ نرم نیز همانند جنگ سخت اهداف مختلفی دارد و قاعدتا هدف غایی هر دو آنها تغییر کامل نظام فرهنگی و سیاسی یک کشور است که البته با اهداف محدودتر هم انجام می گیرد. در حقیقت جنگ نرم و جنگ سخت یک هدف را دنبال می کنند و این وجه مشترک آنهاست، در هر صورت هدف اصلی این جنگ، اعمال فشار برای ایجاد تغییر در اصول و رفتار یک نظام و یا به طور خاص تغییر خود نظام است.
خلاصه جنگ نرم و جنگ سخت هر دو بلاهت و ویرانگر است که نباید باشند و خطراتشان همواره جدی گرفته شود. اما امید است که نسل آگاه ما خطرات جنگ نرم را جدی تر از خطرات جنگ سخت تلقی نمایند.

محمد امین احسانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟