سایه پیدا و پنهان سعودی‌ ها در حادثه تروریستی تهران

  • انتشار: ۱۸ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25543

در همان ابتدای انتشار وقوع حادثه گروه داعش در لیبی مسئولیت انجام این عملیات را بر عهده گرفت. بر اساس گزارش‌های منتشر شده صبح امروز در ساعت 10 و 30 دقیق صبح مهاجمان به‌طور همزمان این دو مکان را مورد آماج حملات خود قرار می‌دهند. درحادثه حرم مطهر امام خمینی (ره) پس از اتمام گلوله‌ها، شخص تروریست با حرکت به سمت کلانتری محل خود را منفجر کرده است اما حمله تروریستی مجلس شورای اسلامی سطح گسترده‌تری داشت و زمان حضور تروریست‌ها در ساختمان مجلس شورای اسلامی نیز طولانی‌تر بود.

بر اساس اعلام سردار حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور، چهار تروریست عامل حمله به مجلس شورای اسلامی با پوشش زنانه از مسیر محل تردد ارباب رجوع وارد مجلس شدند و از همان درب ورودی به نیروهای محافظ تیراندازی کردند و نیروها را هدف قرار دادند، اما نیروهای حفاظت سپاه بلافاصله وارد عملیات شدند و صحن مجلس و کمیسیون‌ها را کنترل کردند. در نهایت تروریست‌ها به دفاتر نمایندگان رفته و از آنجا افراد را مورد هدف قرار دادند. اکنون نیز خبرها حاکی از آن است که حوالی ساعت 15:00 هر چهار عامل حمله به مجلس شورای اسلامی به هلاکت رسیده‌اند. همچنین، بر اساس گزارش رسانه‌های رسمی کشورمان اورژانس حدود 42 نفر مجروح شدند و تا این لحظه شهادت 12 نفر  هم تایید شده است.

صرف نظر از وقوع حادثه و اینکه چه میزان از هموطنان ایرانی جان باخته‌اند، همزمان شدن حادثه تروریستی با برخی تحولات منطقه بسیار قابل توجه است.  در 19 اردیبهشت سال جاری یعنی حدود یک ماه قبل محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی در اظهاراتی متخاصمانه اعلام کرد: «نبرد را به داخل مرزهای ایران می کشانیم». وی همچنین مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران تهدیدی برای کشورهای منطقه محسوب می‌شود. بیان این اظهارات زمانی جدی‌تر می‌شود که همزمان با سفر دونالد ترامپ به عربستان در 30 اردیبهشت سال جاری عزم مقامات سعودی برای دشمنی هر چه بیشتر در دشمنی با ایران در منطقه جزم شد.

دشمنی سعودی‌ها با تهران به اندازه‌ای پیش رفت که کشور قطر در چند روز گذشته از جمله به دلیل برخی اظهارات مثبت نسبت به ایران، از سوی مقام‌های سیاسی عربستان مورد شدیدترین تحریم‌ها و برخوردها قرار گرفت.اگرچه دلایل اصلی این برخوردها را باید در موارد دیگری جستجو کرد . اینکه قطر از اخوان حمایت می کند در حالی که عربستان و کشورهایی مانند امارات و مصر چنین موضوعی را بر نمی تابند. همچنین این مسئله که قطر حرف شنویی لازم را از عربستان و دیگران ندارد و قیمومت آنها را نمی پذیرد.

اگرچه با هوشیاری عوامل امنیتی جمهوری اسلامی ایران تا کنون بارها برنامه های تروریست های دست پرورده و مورد حمایت ریاض در ایران با شکست مواجه شده است، اما این بار آنها موفق شدند یک عملیات محدود را انجام دهند که نمی توان آن را برای دست پرورده های آل سعود، یک موفقیت قابل توجه بحساب آورد. اما آنچه مهم است اراده خصمانه سعودی ها برای بی ثبات سازی در منطقه و توسعه عملیات های تروریستی در بخشهای مختلف جهان – بویژه در کشورهای حامی مقاومت – می باشد که مورد خواست و مطابق منافع غرب و در رأس آنها ایالات متحده آمریکا  می باشد.

واقعیت این است که انجام چنین عملیاتی، بدون حمایت‌ منابع مالی سعودی و توطئه‌های برخی کشورهای منطقه از جمله رژیم صهیونیستی عملا ناممکن است. هر چند باید به این امر اشاره داشت که نیروهای امنیتی و نظامی کشورمان اعم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای انتظامی با هوشیاری و رشادت خود مانع از دامنه‌دار شدن حادثه شدند و در مدت زمانی کوتاه موفق شدند عملیات را کنترل کنند. این موضوع نشان می‌دهد که بر خلاف رویای سعودی‌ها، تروریست‌ها نمی‌توانند ثبات، امنیت و وحدت ملت ایران را خدشه‌دار کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟