سازمان ملل, نسبت به تهدید جدی خشکسالی درکشور ابرازنگرانی کرد

  • انتشار: ۶ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیاقتصاد
  • شناسه مطلب: 43079

اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد برای افغانستان (اوچا) نسبت به تهدیدات جدی خشکسالی در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس گزارش این اداره، دهقانان به دلیل کمبود بارندگی در خزان سال گذشته که فصل کشت است، زمین‌های شان را تخم پاشی نکرده‌اند. همچنین به دلیل کمبود برف و باران در زمستان سال گذشته، بسیاری چشمه‌ها در مناطق آسیب دیده خشکیده و کمبود باران سبب شده است تا سطح آب دریاها پایین بیاید و یا کاملأ بخشکد. در بسیاری ولایات آسیب پذیر، به دلیل کمبود بارندگی‌، دهقانان از کشت و کار دست کشیده‌اند. در بخشی از این گزارش تذکر رفته است که دهقانان در مناطق آسیب دیده از خشکسالی بیکارند و تنها خشکیدن کشتزارهایی را تماشا می‌کنند که به دلیل نرسیدن آب به این سرنوشت دچار شده اند. اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت به دویچه وله گفت که پس از مالداری، خشکسالی بیشترین صدمه را به کشت للمی زده است: «حاصلات للمی وابسته به باران است. وقتی باران نباشد، کشتزارهای للمی صدمه می‌بیند.

پیش بینی می‌شود که حاصلات للمی در سال جاری نسبت به گذشته کاهش یابد.» برنامه حکومت در همین حال حکومت افغانستان می‌گوید که روی یک پلان مشترک برای کمک به آسیب دیدگان خشکسالی کار می‌کند.

عمر محمدی سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث روز شنبه در گفتگویی گفت که به وزارت‌های زراعت، انکشاف دهات، صحت عامه و مهاجرین وظیفه سپرده شده تا برنامه‌های وقایوی و رسیدگی به آسیب دیدگان خشکسالی را روی دست گیرند: «اعضای کمیسیون که استقامت کاری داشتند برای شان وظایف داده شد که طبق پلان باید به این موضوع به صورت عاجل و به موقع رسیدگی کنند.» ولایات‌غور، بادغیس، فراه، هلمند، زابل، ارزگان و جوزجان بیشتر از هر ولایت دیگر از خشکسالی آسیب دیده‌اند. تلاش اصلی این است که با کمک به ساکنان خشکسالی زده این ولایات، از مهاجرت آنان به مناطق دیگر جلوگیری شود.

آقای محمدی گفت: «کمیته وظیفه گرفت تا ۲۰۰ متریک تن گندم را برای این مناطق انتقال دهد. همچنین علوفه حیوانی، مواد خوراکی و غیرخوراکی به شمول ۸۰۰۰ تانکر آب به این ولایات انتقال داده شده تا برای این مناطق آب آشامیدنی فراهم کند.» کاهش علوفه حیوانی یکی از پیامدهای خشکسالی کمبود آب و علوفه برای مواشی است. در گزارش “اوچا” آمده است که قیمت بز و گوسفند در ولایات شمال شرقی افغانستان از ۲۵ تا ۴۰ درصد کاهش یافته زیرا علوفه کافی برای این حیوانات وجود ندارد.

گزارش همچنان می‌رساند که حدود یک و نیم میلیون راس مواشی در ولایات شمال شرقی افغانستان با کمبود شدید علوفه روبرو اند و از یک هزار قریه در این مناطق، ششصد قریه با کمبود آب مواجه می‌باشد. سخنگوی وزارت زراعت گفت که آمادگی‌ها برای رساندن علوفه حیوانی به ولایات آسیب پذیر روی دست گرفته شده است.

آقای رستمی افزود که خشکسالی در افغانستان بیش از هر بخش دیگر سکتور مالداری را صدمه بیشتر می‌رساند: «بیش از ۹۰۰۰ متریک مواد خوراکه حیوانی قراردادش امضا شده و توزیع برای مناطق آسیب پذیر آغاز شده است.» مهاجرت و خشکسالی گزارش “اوچا” نشان می‌دهد که ۲۰ ولایت افغانستان از خشکسالی آسیب دیده و کشتزارها در این ولایات یا خشکیده و یا در حال خشکیدن هستند؛ در حالی که معیشت ۱۵ میلیون نفر در این ولایات وابسته به کشت و زراعت است. در نتیجه بیش از دو میلیون افغان از خشکسالی صدمه دیده و با کمبود مواد غذایی روبرو هستند. در این گزارش گفته شده که برای کمک رسانی به افغان‌های آسیب دیده از خشکسالی، به ۱۱۵ میلیون دالر نیاز است و این مقدار پول برای تأمین مواد غذایی و آب آشامیدنی تا شش ماه آینده به مصرف خواهد رسید. درصورتی که نهادهای مددرسان به این مقدار کمک دست پیدا کنند، تلاش خواهند کرد تا جلو مهاجرت افغان‌های آسیب دیده از خشکسالی را از مناطق اصلی شان بگیرند.

براساس گزارش اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد برای افغانستان در ماه می سال جاری میلادی بیش از ۲۱ هزار نفر خانه‌ها و روستاهای اصلی شان را در ولایات بادغیس و غور ترک کرده و برای دسترسی به آب و غذا به ولایت هرات مهاجرت کرده‌اند.

در این گزارش آمده است دهقانانی که برای صاحب زمین کار می‌کردند به دلیل خشکسالی کشتزارهای شان خشکیده و مواشی آن‌ها نیز از بین رفته است. سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی گفت که تلاش می‌شود پیش از بیجا شدن مردم، برای آنان کمک‌ها رسانیده شود: «پیش از این که خشکسالی برسد یک ماه پیش جلسه گرفته شد. در ماه ثور برنامه‌های اجرایی آغاز گردید و این برنامه تا سه یا چهار ماه آینده نیز ادامه دارد.» فرار ساکنان ولایاتی که متاثر از خشکسالی اند، در حالی آغاز شده است که هنوز تابستان فرا نرسیده است. خشکسالی معمولا در ماه‌های تابستان و خزان صدمه‌های بیشتری را بر مناطق آسیب پذیر وارد می‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟