سازمان ملل: القاعده از داعش خطرناک تر است

  • انتشار: ۱۹ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 36810

گروه پایش تحریم های سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت این سازمان اعلام کرد شبکه تروریستی القاعده در برخی مناطق به مراتب بیشتر از گروه داعش تهدید کننده است.

در این گزارش، شدند تصریح گردیده است که ‹‹گروه القاعده در شبه جزیره عربستان›› که مقر آن در یمن است همچنان به عنوان محور و مرکزی برای فعالیت های تروریستی محسوب می شود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: ‹‹گروه های وابسته به القاعده همچنان مهمترین گروه های تروریستی در برخی مناطق مانند سومالی و یمن، محسوب می شوند. این واقعیت با استناد به حملات مستمر تروریستی و نیز شماری از عملیات های تروریستی خنثی شده اثبات می شود.››

در این گزارش همچنین خاطرنشان شده است که گروه های مرتبط با القاعده در غرب آفریقا و جنوب آسیا همانند گروه های وابسته به داعش یک تهدید تروریستی جدی محسوب می شوند.

در گزارش ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل متحد تصریح گردیده است که احتمال همکاری بین گروه های وابسته به القاعده و گروه های وابسته به داعش در برخی مناطق وجود دارد و هشدار داده شده است که این امر می تواند تهدیدی جدید محسوب شود.

گروه داعش در اواخر سال میلادی گذشته به سختی سرکوب شد، اما القاعده هنوز یک گروه فعال است.

در سوریه، جبهه النصره همچنان یکی از گروه های قدرتمند و بزرگ وابسته به القاعده است و اعضای این جبهه از ‹‹تهدید، خشونت و مشوق های مالی›› برای جذب گروه های مسلح کوچکتر استفاده می کنند.

در این گزارش به این نکته اشاره شده است که داعش در لیبی با بازگشت اعضایش از عراق و سوریه به دنبال آن است که حضور پررنگ تری در این کشور داشته باشد.

اعضای گروه بوکوحرام در نیجریه نیز دامنه عملیات خود را به خارج از نواحی شمالی این کشور گسترش داده است و اکنون مراکز کوچکی را در لیبی ایجاد کرده است و می تواند به سایر کشورهای منطقه نیز نفوذ کند.

در این گزارش تصریح شده است: ‹‹ارزیابی می شود که رهبران داعش از لیبی به سایر مناطق بحران زده غرب آفریقا و منطقه ساحل، از جمله کشور مالی، منتقل شوند.››

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟