زمین خانه کرزی در دارالامان برای اعضای حزب حکمتیار توزیع می شود

  • انتشار: ۱۰ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 18849

بعد از گذشت چند ماه از توافقنامه صلح حکومت وحدت ملی با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و گزارش ها و خبرهای گوناگون از ورود وی به کابل، اکنون منبعی گفته است قرار است زمینی که در دارالامان کابل برای ساختن خانه برای حامد کرزی، رییس جمهور پیشین در نظر گرفته شده بود، برای اعضای حزب اسلامی افغانستان توزیع شود.

براساس توافق‌نامه‌ی صلح دولت با حزب اسلامی، دولت افغانستان متعهد شده است که زمینه‌ی اسکان هواداران مهاجر حزب اسلامی را از پاکستان و ایران فراهم می‌کند و برای آنان زمین و سرپناه اعطا کند.

به گزارش اطلاعات روز؛ منبعی که نخواسته از وی نام گرفته شود، می‌گوید قرار است زمینی که در دارالامان کابل برای ساختن خانه برای حامد کرزی، رییس جمهور پیشین در نظر گرفته شده بود، برای اعضای حزب اسلامی افغانستان توزیع شود.

گلبدین حکمتیار در سال ۱۳۵۸ پس از جدایی از حزب جمعیت اسلامی افغانستان، تشکل جدیدی را به نام حزب اسلامی افغانستان تاسیس کرد و خودش رهبری آن را به عهده گرفت. در سال‌های جهاد این حزب بیشترین کمک‌هایی را که برای جهاد افغانستان می‌شد، از آن خود می‌کرد.

در سال ۱۳۶۹ پس از خروج ارتش شوروی از افغانستان، گلبدین حکمتیار در همکاری با گروهی از ناراضیان نجیب‌الله، رییس جمهور پیشین، کودتایی را به رهبری شهنواز تنی سازمان‌دهی کرد اما شکست خورد.

پس تشکیل حکومت به رهبری مجاهدین، وی در سال ۱۳۷۱ وارد کابل شد و براساس توافقات قبلی پس از آن که برهان‌الدین ربانی حاضر نشد از قدرت کنار برود، اختلاف میان برخی احزاب جهادی از جمله حزب اسلامی با دولت منجر به جنگ‌های مسلحانه شد.

گلبدین از طریق چهارآسیاب به نبرد علیه دولت آقای ربانی آغاز کرد و پس از ۱۳۷۴، هنگامی که طالبان مناطق زیادی را در افغانستان به کنترول خود درآوردند، گلبدین حاضر شد نخست وزیر دولت ربانی باشد.

پس از شکست طالبان و حمله‌ی امریکا به افغانستان، گلبدین اقدام امریکا را «تجاوز» خواند و گفت اگر نیروهای امریکایی وارد خاک افغانستان شوند، او علیه آنان خواهد جنگید. پس از رویداد ۱۱ سپتامبر اودر صف طالبان قرار گرفت و مبارزه مسلحانه را علیه نیروهای خارجی و افغان آغاز کرد.

گفتنی است که توافقنامه صلح در سال جاری خورشیدی بین حکومت وحدت ملی و یکی از نمایندگان حزب اسلامی، نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل خارج شد. به گفته سخنگویان این حزب قرار است تا اوخر سال جاری وی وارد کابل شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟