زلزله در کابینه: حذف سه وزیر و بلاتکلیفی 13 تن دیگر

  • انتشار: ۲۹ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 2706

شنیده های اخیر پیرامون اوضاع کابینه تازه معرفی شده از سوی رئیس جمهور غنی، نشانگر اوضاع نابسامان در این کابینه دارد. خبر کنار رفتن قطعی سه تن از وزرا و بلاتکلیفی 13 تن دیگر به دلیل دو تابعیته بودن آنها، مسائل و  حواشی فراوانی را اینروزها پیرامون کابینه بوجود آورده استو

 

وزیر تحت تعقیب

به گزارش خبرگزاری اطلس، تنها پس از چند روز از معرفی رسمی لیست نامزد وزرا از سوی رئیس جمهور و پیش ازینکه مجلس به آن رای اعتماد بدهد، وبسایت های خبری تصویری از وبسایت پلیس اینترپل را منتشر  کردند که در آن از «محمد یعقوب حیدری» نامزذ وزارت زراعت و مالداری به عنوان یک مجرم تحت تعقیب نام برده شده بود.

پس از گذشت دو روز این واقعه، یعقوب حیدری در مصاحبه ای مطبوعاتی اتهامات وارده را رد کرده و خواستار تجدید نظر در این حکم گردیده است.

آقای حیدری عصر امروز دوشنبه در نشست خبری در کابل از رییس جمهورغنی خواست تا زمان مشخص شدن نتیجه تحقیق، نامزدی اش را به حالت تعلیق در آورد.
حکومت وحدت ملی افغانستان پس از گذشت بیش از سه ماه نامزد وزرای کابینه را معرفی کرد، قبل از رفتن نامزدان به مجلس نمایندگان برای گرفتن رای اعتماد، گزارش هایی از قرار داشتن یعقوب حیدری، وزیر پیشنهادی وزارت زراعت و مالداری در فهرست پولیس بین الملل نشر شد.

محمد یعقوب حیدری 2

یعقوب حیدری می گوید که او در کشوراستونیا ده ها فارم، صدها جریب زمین زراعتی و مالداری و چهار فابریکه تولیدی داشته که به گفته خودش، یکی از این فابریکه ها، بزرگترین فابریکه تولیدی مواد لبنی در اروپای شرقی بوده است.

حیدری گفت این دارایی هایش در قیمت امروز به صدها میلیون دالر ارزش داشت اما به عنوان یک تبعه دوم مورد ظلم قرارگرفته، دارایی های او غصب شده و اتهمام فرار از مالیات نیز به او وارد شده است.

حیدری در مورد رسیدگی به پرونده اش گفت: “سه سال می شود که متواتر به ریاست جمهوری، وزارت داخله و در سال 2014 به ارگان های عدلی و قضایی مراجعه کردم که در اخیر سال حکم شان صادر شد.”

به گفته او، رقابت های نادرست سیاسی باعث شده تا یک اتهام که اساس قانونی ندارد بر او وارد شده است.
حیدری یک بار دیگر خواهان استیناف خواهی شد و تاکید کرد که در هر حالت به وطن خود خدمت می کند.

 

کنار رفتن غلام جیلانی پوپل از کابینه

غلام جیلانی پوپل، نامزدوزیر حکومت وحدت ملی برای وزارت مالیۀ افغانستان از نامزدی‌اش انصرف کرده‌است.

غلام جیلانی پوپل

گفته می‌شود قرار است اکلیل حکیمی، سفیر پیشین حکومت افغانستان در امریکا به جای وی تعیین گردد.

این در حالی‌ست که به تازه‌گی یعقوب حیدری، نامزدوزیر زراعت و مال‌داری به دلیل این‌که زیر تعقیب پولیس انترپول قرار داشت از فهرست نامزدان حذف شد.

از سویی، مجلس نماینده‌گان افغانستان می‌گوید که یازده نفر از نامزدان کابینه تابیعیت دوگانه دارند و افرادی که تابعیت شهروندی دوکشور را داشته باشند، نمی‌توانند به عنوان وزیر در حکومت کار کنند.

 

خاطره افغان و شناسنامه دستکاری شده

خبرگزاری بخدی صبح امروز با انتشار خبری مدعی شد به اسنادی دست یافته که نشان میدهد «خاطره افغان»  وزیر پیشنهادی تحصیلات عالی کشور هنوز به سن قانونی برای تصدی مقام وزارت نرسیده است.

خاطره افغان

در گذرنامه خاطره افغان سال تولد او ۱۹۸۲ میلادی نوشته شده است که نشان می دهد بانو افغان اکنون ۳۳ ساله است.
بر اساس قانون اساسی کشور، نامزد وزیران برای احراز وزارت باید سن قانون ۳۵ سالگی را تکمیل کرده باشند.

در همین حال کاپی شناسنامه جدید خاطره افغان که به تازگی نشر شده، سن قانونی بانو افغان را ۳۸ ساله نشان می دهد؛ در حالی که این شناسنامه هشت روز قبل ثبت شده است.

از سویی هم گزارش هایی در رسانه های اجتماعی به نشر رسیده که گویا خاطره افغان از لیست نامزد وزرا حذف شده است. ریاست جمهوری کشور تا کنون به گونه رسمی در این مورد واکنش نشان نداده است.

 

مسئله ای بنام وزرای دو تابعیته!

همچنان گفته شده که حدود سیزده نامزد وزیر کابینه، تابعیت دوگانه دارند که بر اساس قانونی که به تازگی از سوی پارلمان تصویب شد، نامزدان دارای تابعیت دوگانه رای نخواهند گرفت.

قرار است مجلس نمایند‌گان پس از بررسی مدرک‌های تحصیلی، سن افراد، پیشینه جرمی، تابعیت و معیارهای دیگر در مورد نامزد وزیران پیشنهادی حکومت را در مورد رای دادن و یا ندادن به آنان تصمیم گیری کند.

اکنون باید منتظر ماند و دید کابینه ای که پس از سه ماه فشار بتازگی معرفی شده؛ پس از تحولات یادشده چه سرنوشتی به خود خواهد دید.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟