زرداد فریادی به مکان نامعلومی انتقال داده شده است

  • انتشار: ۲۵ قوس ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 16266

زرداد فریادی یکی از فرماندهان مشهور حزب اسلامی که متهم به ارتکاب جرایم ضد بشری است، بعد از آزادی از زندانی در انگلستان، روز گذشته وارد کابل شد و هنگام ورود به میدان هوایی کابل از راه نامعلومی به مکانی دیگر انتقال داده شده است.

ده‌ها تن از اعضای حزب اسلامی گلبدین حکمیتار در حالی که عکس‌هایی از او و گلبدین حکمیتار رهبر این حزب را در دست داشتند، از ساعات اولیه صبح امروز برای پذیرایی از او در برابر دروازه ورودی میدان هوایی کابل صف کشیده بودند.

شماری از مردم افغانستان زرداد را که یک قرارگاه نظامی حزب اسلامی را در مسیر شاهراه کابل – ننگرهار زیر فرمان داشت، به صفت یکی از ظالم ترین فرماندهان زمان جنگ‌های داخلی می‌پندارند، اما طرفداران فریادی از وی به صفت قهرمان یاد می‌کنند.

نذیر احمدزی نماینده پارلمان، به صدای امریکا گفته است که زرداد از میدان هوایی مستقیماً به وزارت خارجه منتقل شده است. او گفت “زرداد نه به امنیت ملی و نه هم به زندان منتقل شده است.”

آقای احمدزی گفت “کارمندان انترپول که با زرداد از انگلستان آمده بودند، او را از طریق برخی پروسیجرهای اداری به حکومت افغانستان سپردند. بسته‌گان و طرفداران او در خانۀ من منتظر اند و به زودی با هم یکجا می‌شوند.”

هدایت احمدزی، عضو مجلس سنا و از طرفداران زرداد، به صدای امریکا گفت که حکومت باید بگوید که زرداد کجا است و بر وی چی می‌گذرد.

زرداد فریادی که ۱۶ سال را در زندان میدیستون انگلستان سپری کرد، به تاز‌گی از زندان رها شد. او یکی از صدها قوماندان احزاب جهادی است که در زمان جنگ‌های داخلی به ارتکاب اعمال شدید ضد بشری متهم اند.

فریادی، در فاصله سالهای ۹۲ تا ۹۶ میلادی، یک جاده در فاصله کابل پایتخت و جلال آباد در شرق کشور را در کنترل داشت.

مشاور حقوقی دولت بریتانیا فریادی را متهم کرده بود که به اتفاق سربازانش در حالی که کنترل ایستگاه های بازرسی را در مسیر کابل به پاکستان در دست داشتند، جنایاتی را چون سرقت، شکنجه، گروگان گیری علیه غیر نظامیان بی گناه مرتکب شده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟