ریاست جمهوری باید در رابطه به اصلاح مسؤلان امنیتی محافظان ویژۀ ارگ اقدام کند

  • انتشار: ۲۶ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 34497

بعد از برخورد تعدادی از محافظان ارگ ریاست با خبرنگاران در کنفرانس خبری وزارت تحصیلات عالی در رابطه به دومین نمایشگاه پروژه‌های تکنالوژی معلوماتی، دفتر نی از ریاست جمهوری خواست تا در رابطه به اصلاح مسؤلان امنیتی محافظان ویژۀ ریاست جمهوری اقدام کند.

دفتر نی حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان، در این نشست خبری از ریاست جمهوری خواست تا در رابطه به اصلاح مسؤلان امنیتی محافظان ویژۀ ریاست جمهوری اقدام کند، در غیر آن دفتر نی با خبرنگاران در این زمینه تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

عبدالمجیب خلوتگر، رئیس دفتر نی در این نشست خبری گفت “ما از ریاست جمهوری می‌خواهیم تا افرادی را در محافظت ویژه ریاست جمهوری( PPS ) بگمارند که احترام به آزادی بیان، احترام به شهروندان و احترام به حقوق بشر را بدانند.”

از جانبی دیگر بازداشت‌های غیر قانونی و سلب آزادی خبرنگاران در کشور و حتی در مرکز افغانستان افزایش یافته است. در هفته‌های پیش (9 عقرب 1396) بسم‌الله وطن‌دوست، خبرنگار رادیو شیبه در ولایت قندهار از سوی فرماندهی پلیس آن ولایت به صورت غیر قانونی بازداشت و به مدت ده روز زندانی شد. محمد الیاس داعی، خبرنگار رادیو آزادی در ولایت هلمند از سوی ریاست امنیت ملی آن ولایت در تاریخ 14 قوس، برای مدت 20 ساعت آزادی اش سلب شد و ظاهراً به دلیل این که جانش در خطر است او را در ریاست امنیت ملی نگه‌داشتند.

اخیرا روز شنبه مورخ 25 قوس، امید دولت‌زی، خبرنگار و احمد سیر یونسی، فلم‌بردار تلویزیون خورشید که برای مصاحبه با معاوون عملیاتی کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات رفته بودند، در جریان مصاحبه شخص مذکور مصاحبه را ترک نموده و به گفتۀ آقای دولت‌زی این خبرنگار از سوی برادر و محافظان معاوون عملیاتی کمیسیون مورد لت وکوب قرار گرفته و برای دو ساعت آزادی این دو خبرنگار و فلمبردار سلب می‌شود.

عبدالمجیب خلوتگر، رئیس دفتر نی در این نشست خبری افزود “نه‌تنها که این برخوردها با خبرنگاران مسلکی نیست، بلکه متاسفانه برخورد غیر انسانی نیز است، وقتی آزادی افراد را سلب می‌کنید؛ این کار از چار چوپ انسانیت بیرون است، و این از سوی کسانی صورت می‌گیرد که در چوکات حکومت وظیفه دارند.”

آقای خلوتگر از حکومت افغانستان خواست این برخورد‌های غیر قانونی باید از طریق نهاد‌های مربوطه به صورت جدی پی‌گیری شود.

او گفت:” افرادی که دست به چینین کار زدند ( آزادی خبرنگاران را سلب کرده و خبرنگاران را تهدید و توهین کرده اند) اول باید وظیفه شان به تعلیق دربیاید و بعد ما شاهد پی‌گرد پرونده‌های شان در نهاد‌های عدلی و قضایی باشیم. این کار می‌تواند به مثابۀ یک روند نمادین؛ به کسانی که با خبرنگاران خشونت می‌کنند، می‌تواند موثر باشد و آنان‌را از این کار جلوگیری کند. ما فکر می‌کنیم این مسله از سوی حکومت بررسی می‌شود و اگر چنین نشد، ما این موارد را از ورای سازمان ملل و نهاد‌های دیپلومایتک که در افغانستان مستقر اند در سطح کلان‌تری قطعا برای دادخواهی‌اش اقدام خواهیم کرد.”

شماری از خبرنگاران رسانه‌ها، شنبه (25 قوس) برای پوشش برنامه ” دومین نمایشگاه پروژه‌های تکنالوژی معلوماتی نهادهای تحصیلی افغانستان” به وزارت تحصیلات عالی رفته بودند.

در این نمایشگاه رولا غنی بانوی اول کشور نیز دعوت شده بود و گارد ویژه ریاست جمهوری برای محافظت وی، او را همراهی می‌کردند و در همین برنامه تعدادی از محافظان ارگ با خبرنگاران برخورد توهین آمیزی داشتند که باعث ناراحتی آنان شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟