ریاست اجرایی: به رسمیت شناختن مرز دیورند از سوی داکتر عبدالله دروغ مطلق است

  • انتشار: ۱۰ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 20300

بعد از نشر خبرهایی مبنی بر رسمیت شناختن خط دیورند از سوی رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی، اکنون سخنگوی این اداره نشر این گزارش را دروغ  می داند و  خبرهای نشر شده را از سوی یک رسانه پاکستانی بی اساس می خواند.

ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان ادعای یک عضو پارلمان پاکستان مبنی بر به رسمیت شناختن خط دیورند از سوی عبدالله عبدالله رییس اجرایی را رد کرد و آن را “دروغ مطلق” خواند.

وب سایت “دی نیوز” پاکستان به نقل از یک عضو پارلمان این کشور نوشته است که برخی از رهبران افغانستان به مشول رییس اجرایی عبدالله و عطا محمد نور والی بلخ، خط دیورند را به عنوان “مرز بین‌المللی افغانستان – پاکستان می‌دانند.”

شاه‌ جی گل افریدی، نماینده‌ی ایالت خیبرپختونخوا که در جمع یکی هیات پاکستان به هدف اشتراک در جشن نوروز به بلخ رفته بود، مدعی شده که آقای عبدالله به او گفته است که “حامی خط دیورند است و حکومت افغانستان نباید وقتش را به خاطر خط دیورند ضایع کند.”

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرایی حکومت افغانستان در واکنش به این خبر گفت: “این گزارش به گونه‌ی مطلق دروغ است.”

آقای فیصل افزود که رییس اجرایی حکومت با هیچ هیات یا مقام پاکستانی دیدار نکرده و در مورد خط دیورند بحثی صورت نگرفته است.

این در حالیست که اوایل هفته‌ی جاری پاکستان به نصب مانع در امتداد مرز افغانستان – پاکستان اقدام کرد که باعث انتقاد وزارت امور خارجه‌ی کشور شد.

قمر جاوید بجوا، رییس ستاد ارتش پاکستان در بیانیه‌ای خبر داده بود که کشورش روند نصب مانع در منطقه‌های قبیله‌ای مرزی باجور و مهمند را که با تهدیدهای شدید امنیتی مواجه است، آغاز کرده است.

آقای بجوا افزوده بود: ” تلاش‌های برای ایجاد یک کارشیوه‌ی دو جانبه‌ی امنیت مرزی با افغانستان جریان دارد و وجود یک مرز امن، آرام و با مدیریت بهتر به منافع دو کشوری است.”

حکومت افغانستان مرز مشترک با پاکستان را که حدود ۲۴۰۰ کیلو متر طول دارد، به رسمیت نمی‌شناسد و مدعی است که معاهده‌ای که در این مورد در سال ۱۸۹۳ میلادی بین عبدالرحمان خان، پادشاه وقت افغانستان و سر مورتیمر دیورند، وزیر خارجه وقت هند بریتانیایی امضا شده، اعتبار ندارد.

اما حکومت پاکستان و جامعه‌ی بین‌المللی این مرز را به عنوان مرز بین‌المللی بین دو کشور به رسمیت می‌شناسند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟