رویترز: سفر ترامپ به عربستان چندین میلیارد دالر برای آمریکا سود به همراه دارد

  • انتشار: ۱۶ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادبین الملل
  • شناسه مطلب: 21810

خبرگزاری رویترز در آستانه سفر ترامپ به ریاض فاش کرد که آمریکا درحال کار بر روی چندین قرارداد فروش تسلیحات به عربستان به ارزش ده ها میلیارد دالر است.

در آستانه سفر مهم دونالد ترامپ به ریاض، خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام آگاه گزارش داد که آمریکا در حال کار بر روی قراردادی تسلیحاتی به ارزش ده ها میلیارد دلار با عربستان سعودی است. براساس این گزارش، بعضی از این قراردادها جدید و بعضی ها از آنها در درست اقدام هستند.

رویترز نوشت؛ سفر به ریاض اولین سفر خارجی رئیس جمهور جدید آمریکاست که نشانه تلاش وی برای تحکیم روابط با پادشاهی سعودی است.

براساس این گزارش، آمریکا بزرگترین تامین کننده تسلیحات عربستان است؛ از جنگنده‌های اف 15 گرفته تا سیستمهای فرماندهی و کنترولی که ارزش آنها دهها میلیارد دالر است.

واشنگتن و ریاض بعد از بن بستهایی که در توسعه روابط آنها در دوره باراک اوباما، از جمله توافق هسته‌ای، وجود داشت اکنون بسیار مشتاق هستند که به تقویت روابط دوجانبه بپردازند.

این منابع آگاه گفته‌اند که شرکت لاکهید مارتین بسته‌ای شامل یک سیستم دفاع موشکی تاد به همراه دیگر تجهیزات آن برای ریاض فراهم کرده است. سیستم موشکی تاد مانند آنچه در کوریای جنوبی عملیاتی شده است یک میلیارد دالر هزینه دارد.

شرکت لاکهید مارتین همچنین درحال مذاکره برای فروش سیستم نرم افزاری C2BMC برای کنترول و ارتباطات و همچنین یک بسته با قابلیتهای ماهواره‌ای است.

این منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود تاکید کرده اند که بعضی از این قراردادها سالها تحت مذاکره بوده است. یکی از این قراردادها مربوط به فروش کشتی های جنگی چند منظوره و خدمات تکمیلی و همچنین قطعات مرتبط با آن است. این قرارداد در سال 2015 از سوی وزارت خارجه دولت وقت آمریکا مورد موافقت قرار گرفته است.

درحالیکه اغلب روسای جمهور آمریکا طی 100 روز اول ریاست جمهوری به سفر خارجی می روند دونالد ترامپ تاکنون به هیچ کشوری سفر نکرده است.

پیش از این محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان به واشنگتن سفر کرده بود و با ترامپ دیدار کرده بود، دیداری که به اعتقاد تحلیلگران منجر به حمله موشکی آمریکا به سوریه شد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟