رویترز: ترامپ در حال تدوین یک راهبرد تهاجمی و سختگیرانه علیه ایران است

  • انتشار: ۲۱ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 30378

یک خبرگزاری غربی به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد راهبرد تهاجمی تری را علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کند.

به گزارش رویترز، شش مقام فعلی و سابق آمریکایی تاکید کردند: دونالد ترامپ در حال تدوین راهبردی است که اجازه واکنش های تهاجمی تر و سختگیرانه تر علیه نیروهای ایرانی، شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق و سوریه را می دهد.

این طرح پیشنهادی توسط جیمز ماتیس وزیر دفاع، رکس تیلرسون وزیر خارجه و اچ آر مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید و سایر مقام های ارشد آمریکایی آماده شده است و در نشست روز جمعه شورای امنیت ملی به ترامپ ارائه شده است.

مقام های آگاه تصریح کردند: این طرح احتمالا تا پایان سپتامبر مورد توافق قرار خواهد گرفت و به طور علنی اعلام خواهد شد.

بر خلاف باراک اوباما و سایر روسای جمهور قبلی آمریکا که دستورات تفصیلی را درباره راهبرد واشنگتن در قبال ایران صادر می کردند، به نظر می رسد ترامپ قصد دارد اهداف راهبردی کلان برای سیاست خارجی آمریکا را تعیین کند ولی به فرماندهان نظامی، دیپلومات ها و سایر مقام های آمریکایی اجازه می دهد تا طرح پیشنهادی را اجرا کنند.

کاخ سفید حاضر به ارائه توضیح در این باره نشده است. این طرح با هدف افزایش فشار بر ایران تنظیم شده تا برنامه های موشک بالستیک و حمایت از گروه های شبه نظامی را محدود کند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در این باره گفت: من این طرح را یک راهبرد جامع و گسترده برای برخورد با فعالیت های بدخواهانه ایران می دانم؛ فعالیت های مالی، حمایت از تروریسم، بی ثباتی در منطقه، به خصوص عراق و سوریه و یمن.

به نوشته رویترز، این پیشنهاد همچنین جاسوسی سایبری و سایر فعالیت های ایران و احتمالا اشاعه تسلیحات هسته‌ای را نیز هدف قرار می دهد.

این طرح شامل رهگیری و تعقیب شدیدتر محموله های سلاح ایران از سوی آمریکا است به خصوص برای شبه نظامیان حوثی در یمن و گروه های فلسطینی در غزه و صحرای سینای مصر. این مطلب را یک مقام فعلی آمریکایی اعلام کرده است.

بر اساس این طرح، نیروی دریایی آمریکا برخورد سخت تری با قایق های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهد داشت.

فرماندهان آمریکایی اکنون تنها زمانی اجازه شلیک به سوی قایق های ایرانی را دارند که احساس کنند کشتی ها و خدمه آن با خطر روبرو هستند.

این طرح شامل افزایش فعالیت های نظامی آمریکا در عراق و سوریه نمی شود. مشاوران و دستیاران ترامپ بر این باورند که واکنش نظامی قاطع تر و شدیدتر به نیروهای نیابتی ایران در سوریه و عراق تنها موجب پیچیده تر شدن مقابله نیروهای ائتلاف آمریکایی با داعش خواهد شد.

این گزارش افزود: ماتیس و مک مستر و همین طور روسای فرماندهی مرکزی و نیروهای ویژه آمریکا با این مساله مخالفت کرده‌اند که به فرماندهان ارتش در سوریه و عراق اجازه دهند تا واکنش سخت تر و قاطع تری به اقدامات سپاه پاسداران، حزب الله لبنان و سایر گروه های شیعه مورد حمایت ایران بدهند.

یک مقام سابق دولت آمریکا در این باره گفت: حزب الله و شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق، کمک زیادی به بیرون راندن تروریست های داعش از اراضی اشغالی داشته اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟