رویترز: بعد از اقدامات غنی، احتمالا آمریکا به مذاکره با طالبان تمایل نشان دهد

  • انتشار: ۳۰ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیامنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 44082

بعد از تمدید آتش بس یکطرفه بین حکومت افغانستان و طالبان، گفته می شود که مقام های آمریکایی تمایل خویش را برای مذاکره با طالبان نشان داده اند.

رویترز گزارش داده است که پس از آنکه اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، آتش بس اعلام کرده و به شبه نظامیان طالبان اجازه ورود به شهرها را داد، دورنمای مذاکرات میان طالبان و آمریکا افزایش یافته است.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز به نظر می‌رسد که آماده است تا سیاست موسوم به “پایان دادن جنگ 17 ساله افغانستان تنها با رهبری افغانستان” را تغییر دهد؛ او از تمدید 10 روزه آتش بس غنی که امروز (چهارشنبه) مجددا شروع می‌شود، استقبال کرده است.

پامپئو گفته بود: از آنجا که رئیس جمهوری افغانستان بر اظهاراتش به مردم کشورش همچنان تاکید دارد، مذاکرات صلح به ضرورت شامل مذاکرات درباره نقش فعالان و نیروهای بین‌المللی نیز می‌شود. آمریکا آماده حمایت، ‌تسهیل و حضور در این مذاکرات است.

تحلیلگران و دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که پیشنهاد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان برای برگزاری مذاکرات بدون پیش شرط صلح، راه را برای مقام‌های آمریکایی به منظور مذاکرات با طالبان باز می‌کند.

توماس روتینگ، مدیر شبکه تحلیلگری افغانستان که یک اندیشکده مستقل است، گفت: اشرف غنی تا حدی این کار را انجام داده است. حالا به آمریکا بستگی دارد که این راه را دنبال کند و از آن بهره ببرد.

این تغییر در حالیست که دولت واشنگتن که مدتها در برابر مذاکرات مستقیم با طالبان مقاومت می‌کرده، حالا به نظر می‌رسد این سیاست را تغییر داده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟