رویترز: با کاهش ارزش ریال ایران، روزانه چند میلیون دالر از مرزهای غربی افغانستان، خارج می شود

  • انتشار: ۱۱ سرطان ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیاقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 44482

تحریم ایران توسط آمریکا و سقوط ارزش پول این کشور در مقابل ارزهای خارجی باعث شده است تا هزاران تن در غرب افغانستان، با جابجایی پول به این کشور مفادی به دست آورند.

به گزارش رویترز، این روزها شرکت‌های مسافرتی افغانستان وظیفه‌شان تنها جابه‌جایی مسافر نیست. معمولا راننده‌های این شرکت‌ها، علاوه بر مسافر، پول و ارز (اسعار خارجی) نیز به داخل ایران می برند تا از آشفته‌بازار وضعیت پولی ایران بهره ببرند.

عزیز احمد یکی از رانندگانی است که مسافران را از هرات به مشهد می‌برد و هر بار بین پنج‌تاشش‌هزاردالر پول با خودش می‌آورد. او با هر بار تبدیل ارز نزدیک به ۱۰۰ دالر سود می‌کند.

خودش در این باره می‌گوید: «با پول ایران دیگه نمیشه در افغانستان کاری کرد. با سود این پول‌ها کمی مواد خوراکی می‌خرم تا بعد از برگشت آنها را بفروشم.»

ارزش جهانی ریال ایران، در تنش‌های اخیر بر سر برجام، نزدیک به ۴۰درصد کاهش داشته است.

همان موقع، با آشفته‌شدن بازار دالر ایران، اقتصاد افغانستان به‌سمت دلاریزه‌شدن رفت و این به‌نفع کسانی‌است‌که در کار خریدوفروش اسعار خارجی در افغانستان است.

آمار رسمی و دولتی‌ از میزان خریدوفروش غیررسمی ارز میان افغانستان و ایران وجود ندارد؛ اما بسیاری از صرافی‌های هرات می‌گویند که بعد از تصمیم ترامپ کارشان رونق گرفته‌ است.

رویترز می نویسد، مسافرانی که به ایران می‌آیند اجازه دارند با خودشان تا سقف ۱۰هزار یورو (۱۱هزار و ۶۹۷دالر) پول بیاورند. بعد، اجازه دارند این پول را به‌ نرخ رسمی ۴۲۴۵تومان ایرانی بفروشند. در حالی که نرخ غیررسمی خریدوفروش تقریبا ۷۷۰۰تومان است.

به‌گفته بهلول‌الدین رحیمی، رئیس فدراسیون صراف‌های هرات، روزانه نزدیک به ۲ تا ۳میلیون دالر از مرز هرات، نیمروز و فراه به ایران وارد می‌شود.

کاهش ارزش ریال راننده‌ها را به خریدوفروش دالر ترغیب کرده تا روغن سرخ‌کردنی، بیسکوئیت، مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی ایرانی بخرند و در شهرشان به چندبرابر قیمت بفروشند.

از جانبی دیگر برخی کارشناسان اقتصادی در هرات می‌گویند که خروج بی‌رویه دالر از افغانستان به بازار ایران، به اقتصاد این کشور و به‌ویژه شهر هرات، ضربه می‌زند.

از آن‌جایی که افغاستان یک کشور عمدتاً واردکننده محسوب می‌شود، این خروج ارز، به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.

یک دالر آمریکا، تا سه‌ماه قبل، در بازار هرات، حدود ۶۸ افغانی خریدو فروش می‌شد که این رقم اکنون به حدود 73 افغانی رسیده است.

در حال حاضر یک افغانی در بازار جهانی ۵۹۵ ریال ارزش دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟