رویارویی «حکمتیار» و «ایران»

  • انتشار: ۱۸ حمل ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 3714

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار اعلام کرده که آماده است صدها نفر از اعضای گروهش را برای حمایت از عربستان سعودی به یمن بفرستند.

شبه‌نظامیان تحت فرمان گلبدین حکمتیار از آغاز حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان با این نیروها و نیروهای دولت افغانستان در جنگ هستند.

حمایت این گروه از عربستان سعودی در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر حکومت افغانستان نیز اعلام کرد در ارتباط با جنگ جاری در یمن، از عربستان سعودی حمایت می‌کند.

هارون زرغون، سخنگوی این حزب به بی‌بی‌سی گفته آنها این تصمیم را به این خاطر گرفته اند که «ایران در افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و یمن به هدایت آمریکا و روسیه خشونت های فرقه‌ای را دامن می‌زند.»

بعد از اینکه جنبش انصارالله یمن قسمت‌های زیاد یمن را در تصرف خود در آوردند، عربستان سعودی ائتلاف چند کشور را ایجاد کرده و به خاک یمن حمله کرد.

روز گذشته حزب اسلامی با نشر یک خبرنامه اعلام کرد که حاضر است به حمایت از عربستان سعودی در این جنگ، صدها نفر از اعضای خود را به یمن بفرستد.

آقای زرغون گفت که آنها اکنون آمادگی خود را اعلام کردند و حاضرند از هر راه ممکن آن را عملی سازند.

گلبدین حکمتیار نامش در فهرست «تروریستان جهانی» وزارت خارجه آمریکا قرار دارد و گمان می‌رود که در مناطق قبایلی پاکستان مخفی باشد. جنگجویان او بیشتر در مناطق شرقی و شمال شرقی افغانستان فعال هستند.

در حال حاضر چند شاخه حزب اسلامی با دست کشیدن از فعالیت‌های مسلحانه، رسما به دولت افغانستان پیوسته اند. همچنین درگذشته نمایندگانی از سوی حزب اسلامی برای گفت‌وگو به کابل سفر کرده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟