روسیه خواهان توضیح افغانستان و آمریکا در مورد کمک به داعش در افغانستان شد

  • انتشار: ۱ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25826

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مسکو به خبرنگاران گفت: مسکو اطلاعات جدیدی در اختیار دارد مبنی بر این که هلی‌کوپترهای ناشناس افراد مسلح شاخه گروه داعش در افغانستان را انتقال می‌دهند و علاوه بر این، در شرق افغانستان به آنها سلاح و مهمات رسانده می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به تصرف منطقه استراتژیک تورا بورا در ولایت ننگرهار توسط داعش، گفت، براساس گزارش‌ها پیش از سقوط تورا بورا، ۵۰ شبه نظامی افراطگر توسط هلی‌کوپترهای ناشناس برای تقویت داعش به ننگرهار آورده شدند. به گفته او یک کانتینر مملو از اسلحه و مهمات نیز به آنجا منتقل شد و در اختیار داعش قرار گرفت.

مقامات محلی در ولایت شرقی ننگرهار هفته پیش تأیید کردند که منطقه استراتژیک تورا بورا به دست تروریستهای داعش افتاده است اما بعدا گفتند که در نتیجه عملیات نیروهای دولتی، دوباره این منطقه از کنترل داعش خارج شده ‌است.

بخش‌هایی از ولایت ننگرهار پایگاه اصلی گروه داعش در افغانستان به شمار می‌رود و در یک سال اخیر گزارش‌هایی از فعالیت این گروه در چند ولایت دیگر افغانستان مخابره شده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: این نشانه‌ خوبی نیست که نه مقامات افغانستان و نه مقامات نظامی آمریکا یا ناتو در افغانستان در مورد پرواز این هلی‌کوپترهای ناشناس و کمک رساندن به داعش در ولایات مختلف افغانستان حاضر نشده‌اند توضیح منطقی بدهند.
وی افزوده است: سکوت در این مورد به شکلی فزاینده سئوال برانگیز می‌شود.

او تاکید کرد که رسانه‌های غربی به این موضوع نمی‌پردازند و از روزنامه‌نگاران غربی خواست تا در این مورد از وزارت دفاع آمریکا، کاخ سفید و وزارت خارجه این کشور توضیح بخواهند.

دولت افغانستان و مقامات ناتو تاکنون در مورد اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه واکنشی نشان نداده‌اند.

به گزارش بی.بی.سی، هیچ منبع مستقل دیگری پرواز هلی‌کوپترهایی با هدف کمک رساندن به داعش در افغانستان را تایید نکرده و مقامات روسی نیز توضیح نداده‌اند اطلاعات خود را از چه منابعی کسب کرده‌اند.

در گذشته نیز شماری از مقامات بلندرتبه افغانستان از جمله ظاهر قدیر، معاون مجلس نمایندگان این کشور که نماینده ننگرهار نیز هست، مدعی شده‌ بودند که هلی‌کوپترهای ناشناس به داعش در ننگرهار کمک‌رسانی می‌کنند.

همچنین در گذشته گزارش‌های دیگری از پرواز هلی‌کوپترهای ناشناس و کمک آنها به مخالفان مسلح دولت در شماری از ولایت‌های شمالی افغانستان منتشر شده بود که از سوی منابع مستقل تایید نشدند. ماه گذشته مقامات محلی ولایت سرپل اعلام کردند که هلی‌کوپترهای ناشناس در مناطق تحت کنترل طالبان فرود آمده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟