روزنامه پاکستانی داون: ایران و هند برای استقرار صلح و امنیت در افغانستان توافق کردند

  • انتشار: ۲۹ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 37264

سایت روزنامه داون پاکستان در گزارشی از سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به هند نوشت که ایران و هند برای همکاری‌ در خصوص استقرار صلح و ثبات در افغانستان به توافق رسیدند.

در گزارش روزنامه داون پاکستان آمده است: ایران و هند برای گسترش همکاری منطقه ای در راستای مبارزه با افراط‌گرایی، تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و برقراری صلح و ثبات در افغانستان توافق کردند.

بر اساس این گزارش، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند گفت که در دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دو طرف همچنین توافق کردند تا اقدامات دوجانبه را برای بهبود امنیت انرژی و ارتباطات منطقه‌ای به منظور دسترسی به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی را گسترش دهند.

بر اساس گزارش روزنامه ‘داون’ پاکستان، ناندرا مودی گفته است که به منظور تحقق منافع مشترک، متعهدیم که برای توقف فعالیت گروه هایی که جنایات سازمان یافته بین المللی و اقدامات تروریستی برنامه ریزی می کنند، بایستیم و با افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و جرایم اینترنتی در اشکال مختلف مقابله کنیم، زیرا منطقه و جهان را بدون تروریسم می خواهیم.

بر اساس این گزارش، هند از حامیان اصلی دولت کابل بوده و بیش از 2 میلیارد دالر در سال 2001 و زمان سرنگونی طالبان به این دولت کمک کرده است.

سال 2016 نیز هندوستان، کمک های اقتصادی یک میلیارد دالری خود را برای کمک به بازسازی بخش های مختلف کشور جنگ زده افغانستان از جمله معارف، صحت و زراعت ارائه کرد.

بر اساس گزارش روزنامه ‘داون’ پاکستان، هندوستان از خریداران اصلی نفت و گاز ایران بوده و روابط تجاری خود را با این کشور حفظ کرده است، حتی زمانی که تحریم های بین المللی در مورد برنامه هسته ای ایران در سال های 2012 تا 2016 تحمیل شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟