روزنامه های امروز کابل؛ یکشنبه/ ۱۸ اسد

  • انتشار: ۱۸ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: مطبوعات
  • شناسه مطلب: 7932
روزنامه های امروز کابل

بی‌توجهی مقامات به وضعیت امنیتی کابل و سرنوشت گفت‌وگوهای صلح با شدت گرفتن جنگ مهمترین عناوین مطالب تحلیلی روزنامه‌های ۱۸ اسد کابل است.

قدم زدن بر ویرانه‌ها

روزنامه ۸‌صبح می‌نویسد که سران حکومت وحدت ملی، پس از هر “حمله تروریستی” به محل حادثه می‌روند، روی ویرانه‌ها قدم می‌زنند، چیز‌هایی می‌گویند و بعد به دفترهای‌شان می‌روند.

۸‌صبح افزوده که حمله بر دانشجویان آکادمی ‌پلیس و هم‌چنان حمله انتحاری بر یک اردوگاه مربوط به ناتو، نشان داد که شهر کابل و تاسیسات مهم آن تا چه حد در برابر حمله طالبان آسیب‌پذیر است.

۸‌صبح می‌نویسد که حمله‌های زنجیره‌ای جمعه، این ذهنیت را به‌وجود آورده که گروه طالبان به هر جای کابل که بخواهند، می‌توانند حمله کنند.

۸‌صبح نوشته که سران حکومت وحدت ملی به جای قدم زدن در ویرانه‌ها، باید به مردم کابل و مجموع مردمی‌ که در افغانستان زندگی می‌کنند، اطمینان دهند که قادر به حفاظت از شهروندان کشور و تاسیسات دولتی هستند.

روزنامه آرمان ملی نیز می‌نویسد که “نهادهای کشفی” باید بیشتر از پیش فعال شوند و با اطلاعات استخباراتی عملیات مخالفان مسلح را خنثی کنند.

آرمان ملی نوشته در تمام دنیا معمول است که اگر کدام مسئول نتواند به وظایفش رسیدگی کند، استعفا می‌دهد، اما “در افغانستان اگر جوی خون نیز جاری شود مقامات نه استعفا می‌دهند و نه برکنار می‌شوند.”

صلح و جنگ در افغانستان

روزنامه اطلاعات روز می‌نویسد که واکنش نهادهای امنیتی و حکومت افغانستان به حملات روز جمعه در کابل، نکوهش حمله‌ و همدردی با شهروندان افغانستان بود. اکثر اعلامیه‌ها و واکنش‌ها از سوی این نهادها اشاره به «دشمنان» افغانستان داشت، اما هیچ‌یک از نهادهای دولتی از این دشمن نام نبردند.

اطلاعات روز افزوده دولت بارها گفته است هر کسی که امنیت شهروندان، حاکمیت ارضی، استقلال، وحدت ملی و ثبات سیاسی در افغانستان را تهدید کند، دشمن افغانستان است. در این تعریف، واضح‌ترین دشمن افغانستان، گروه طالبان است.

اما به باور نویسنده سرمقاله روزنامه اطلاعات روز، “دولت افغانستان، همان‌گونه که بر تروریست‌خواندن طالبان توافق ندارد، بر سر هیچ عنوان دیگری نیز به توافق نرسیده‌اند: مخالفان سیاسی، برادران ناراضی و دشمن.”

اطلاعات روز نوشته که حملات اخیر در کابل نشان می‌دهند که پالیسی و برنامه‌ افغانستان برای رویارویی با مخالفان مسلح، اشتباه است و این اشتباه، هم در صلح و هم جنگ تکرار می‌شود.

اطلاعات روز افزوده که “توجه به جنگ و تقویت نیروهای امنیتی، بهترین راه مبارزه با ناامنی و وضعیت موجود است. منتظرماندن برای تشکیل جلسه‌ صلح و امیدواربودن به نتایج این گفت‌وگوها، طالبان را قدرت‌مندتر و افغانها را ضعیف‌تر خواهد کرد.”

روزنامه انیس نیز می‌نویسد که حملات روز جمعه پیامی بود که نشان داد خشونت برای طالبان یک روش و فرهنگ است.

انیس نوشته که ملا اختر محمد منصور جانشین ملاعمر برای این که جایگاه خود را تثبیت کند، دست به این حملات زده است.

اما انیس به نقل از رئیس جمهوری افغانستان نوشته که دولت افغانستان در حالی که به صلح متعهد است پاسخ این حملات را نیز قاطعانه می‌دهد.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟