روزنامه اسرائیلی جروزالم پست: هدف عربستان از مقابله با قطر، سلطه طلبی است

  • انتشار: ۲۹ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 24551

روزنامه جروزالم پست، چاپ اسرائیل، نوشت، هدف عربستان از رویارویی با قطر، سلطه طلبی است.

جروزالم پست با اشاره به اعمال فشار عربستان بر قطر به خاطر پیروی نکردن از خط مش ضد ایرانی ریاض وتن ندادن به درخواست عربستان مبنی بر توقف حمایت از جنبش اخوان المسلمین و حماس وهمچنین قطع رابطه با دوحه و بستن راه های هوایی و دریایی قطر، نوشت، کشورهای عربستان،مصر،امارات و بحرین چهار عضو ائتلاف ضد قطر می گویند، این کشور سیاست هایی را اتخاذ می کند که هدفش ‘بی ثبات کردن منطقه است و امنیت ملی عرب را تهدید می کند.’

تحلیلگران می گویند، اقداماتی که به سرکردگی عربستان علیه قطر صورت گرفته است، عملا نشان دهنده اقدامات کسی است که رئیس شبه جزیره عربی است و در راستای سیاست سلطه و برتری عربستان است.

به گفته ‘الی پوده’ کارشناس مسایل خاورمیانه در دانشگاه عبری، آنها(سعودی ها) می خواهند به قطر نشان دهند چه کسی ارباب است. ایده عربستان این است که ما دوست داریم به آنها درس بدهیم و آنها مجبور خواهند شد به نقش ما و نیازی که به ما دارند، اذعان کنند.

جروزالم پست خاطر نشان کرد، سفر ‘دونالد ترامپ’، رئیس جمهوری آمریکا، به ریاض و حمایت از آنها موجب جسور شدن ریاض برای انجام اقداماتی علیه قطر شد.

‘جوشوا تیتلباوم’، کارشناس مسایل عربستان در مرکز ‘بسا’ی دانشگاه بار ایلان، نارضایتی عربستان از دوحه را دیرینه خواند و گفت، عربستان همواره مصداق ضرب المثل ‘یک چشمی در شهر کوران، پادشاه است، بود و از سال 1995به خاطر داشتن سیاست خارجی مستقل، مطلوب ریاض نیست.

‘برندون فریدمن’، کارشناس مسایل عربستان در دانشگاه تل آویو نیز معتقد است، عربستان در حال تبدیل شدن به کشوری خودکفاتر است و این لزوما به معنای به دنبال سلطه بودن نیست.

وی خاطر نشان کرد، به نمایش گذاشتن قدرت نظامی به صورت مستقل در یمن، نقطه شروع بی سابقه ای برای سعودی هاست. آنها احساس می کنند که به طور بی سابقه ای در معرض خطر قرار دارند و در نتیجه، در قیاس با گذشته، باید نقش محوری تری ایفا کنند. آنها احساس می کنند باید جهان عرب سنی را به شیوه ای متفاوت از پیش هدایت کنند.

تیتلباوم معتقد است، احتمال فروکش کردن بحران از طریق سازوکار آبرومندانه ای همانند سال 2014 وجود دارد. قطر ابراز تاسف خواهد کرد و تنش تحت کنترل درخواهد آمد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟