روتشیلد ؛ ثروتمندترین خانواده جهان را بهتر بشناسید!

  • انتشار: ۱۵ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 39204

شاید تاکنون فکر کرده باشید که ثروتمندترین خانواده جهان خانواده بیل گیتس است، اما این طور نیست بلکه خانواده یهودی روتشیلد با ثروت چندین تریلیون دالر، حدود ۶ قرن است که نبض بانک هاى بزرگ جهان در دست آنان است.

خانواده روتشیلد چه کسانی بودند؟

به گزارش خبرگزاری اطلس، به اعتقاد بسیاری از مردم که خانواده روتشیلد را به عنوان طلایه‌داران بانکداری بین‌المللی می‌شناسند، ثروتمندترین خانواده‌ی در تاریخ جهان محسوب می‌شود. طبق بعضی از برآوردها، اگر ثروت هر کدام از اعضای خانواده‌ی روتشیلد را با هم جمع کنیم، این خانواده بر دارایی‌هایی با ارزش بیش از ۳۵۰ میلیارد دالر کنترل دارند.

پیدایش امپراطوری روتشیلد به دهه‌ی ۱۷۶۰ برمی‌گردد که یک یهودی درباری به نام مایر امشل روتشیلد بانکی را در کشور موطن خود، آلمان تاسیس کرد. روتشیلد به عنوان یک درباری در ازای دریافت بعضی از امتیازهای اجتماعی مانند اجازه‌ی زندگی در دربار یا خارج از زاغه‌های یهودی‌نشین، برای اشراف آلمانی سرمایه تامین می‌کرد.

مایر روتشیلد

با گذر زمان و با کمک پنج پسر مایر روتشیلد، تجارت خانوادگی در چندین کشور اروپایی گسترش یافت. در بین سال‌های ۱۸۱۵ تا ۱۹۱۴، خانواده‌ی روتشیلد بزرگ‌ترین بانک جهان را کنترل می‌کردند. به دو قرن جلوتر برمی‌گردیم که هنوز نام روتشیلد مترادف ثروت و نفوذ است. در شماره ۲۰۰۵ مجله‌ی فوربس، مایر روتشیلد در رتبه‌ی هفتم فهرست بیست شخص پرنفوذ تاریخ تجارت قرار داشت.

داستان قدرت و ثروت روتشیلد با شروع حقیرانه مایر روتشیلد آغاز می‌شود. مایر روتشیلد، در ۱۷۴۴ به دنیا آمد و در زاغه‌ی یهودی‌نشین فرانکفورت آلمان پرورش پیدا کرد. در آن زمان، یهودیان قانونا باید در جوامع کوچکی زندگی می‌کردند که از مسیحیان فاصله داشته باشد. آنها حق نداشتند که در تعطیلات مسیحی، یکشنبه‌ها یا هنگام شب از زاغه‌های روستایی خود خارج شوند.

روتشیلد در زمان کودکی در خانه‌ی شلوغ ۳۰ نفره‌ای زندگی می‌کرد. روتشیلد از همان آغاز به فراگیری دنیای تجارت پرداخت. پدرش، امشل موزز روتشیلد برای هزینه‌های زندگی خود به خرید و فروش سکه‌ها، ابریشم یا دیگر کالاها اشتغال داشت. یکی از مشتریان امشل روتشیلد، شاهزاده هس بود.

مایر روتشیلد در سن ۱۲ سالگی، بعد از مرگ مادرش یتیم شد. پدرش هم سال قبل به خاطر بیماری آبله از دنیا رفت. قبل از مرگ پدرش، والدین روتشیلد از پسرشان خواستند که به تحصیل اصول یهودی بپردازد تا خاخام شود. هرچند که مایر کمی بعد از ۱۳ سالگی تصمیم گرفت تا در یک شرکت بانکداری در هانوفر آلمان کاراموزی کند. این شرکت توسط یهودیان درباری اداره می‌شد که به اشراف اروپایی وام می‌دادند. در این زمان، روتشیلد در این بانک پیچ و خم بانکداری و تجارت خارجی را یاد می‌گرفت.

وقتی روتشیلد ۱۹ ساله شد، به شهر موطن خود، فرانکفورت برگشت. او همراه با برادرانش به کسب و کار تجارت کالا و پولی که پدرشان راه ‌انداخته بود، ادامه داد. روتشیلد به حرفه‌اش به عنوان یهودی درباری ادامه داد، تا اینکه در ۱۷۶۹ عنوان “نماینده‌ی سلطنت” را بدست آورد که به او کمک می‌کرد خود را یک یهودی درباری معتبر در میان اشراف آلمانی بشناساند.

بانک معروف روتشیلد

او به تعدادی از اشراف اروپا مانند ولیعهد ویلهلم هس خدمات بانکداری ارائه می‌داد که بعدا به ثروتمندترین مرد قاره‌ی اروپا (جز انگلستان) تبدیل شد. در ۱۷۷۰، روتشیلد با دختر یک یهودی درباری دیگر ازدواج کرد. جهیزیه‌ای که از این ازدواج دریافت کرد، به او کمک کرد تا ثروت خانوادگی روتشیلدها را افزایش دهد. این زوج ۱۰ فرزند بدنیا آوردند که شامل ۵ پسر و ۵ دختر می‌شد. همه‌ی پسران آنها بعدا در گسترش امپراطوری بانکداری روتشیلد مشارکت داشتند.

امپراطوری بانکداری روتشیلد سود فوق‌العاده‌ای از انقلاب فرانسه برد. در طی جنگ، ارتش اتریش با روتشیلد قرارداد بست تا با پول آن یک سری اقلام از جمله گندم، یونیفورم، اسب و تجهیزات تهیه و فراهم کنند. او همچنین مبادلات پولی را برای سربازان مزدور ایالت هس را تسهیل کرد. در همین زمان، روتشیلد پنج پسرش را به پایتخت‌های کشورهای مختلف اروپا فرستاد، با این هدف که هر کدام از پسرانش تجارت بانکداری را در فرانکفورت، ناپل، وین، پاریس و لندن راه بیاندازند.

در ۱۷۹۸، بزرگ‌ترین پسر مایر روتشیلد، ناتان روتشیلد به لندن، انگلستان منتقل شد. او در آنجا تجارت واسطه‌گری نساجی را با سرمایه‌ی در گردش ۲۰،۰۰۰ پوند پایه‌ریزی کرد که معادل امروزی ۱،۹ میلیون پوند محسوب می‌شود. ناتان روتشیلد بعدا بانکی تاسیس کرد که N M Rothschild & Sons Ltd نام گرفت.

این شرکت هفتمین بانک قدیمی انگلستان است که تا کنون به صورت مداوم فعالیت داشته است و سود خالص آن در پایان سال ۲۰۱۴ معادل ۳۴ میلیون پوند گزارش شده است. مانند دیگر بانک‌های روتشیلد که متعاقبا در سراسر اروپا راه افتاد، در زمان انقلاب فرانسوی ناپلئون، این بانک نیز برای دولت در زمان جنگ و بحران تامین سرمایه می‌کرد. بانک ناتان روتشلید کمک‌های مالی متعددی را تامین مالی می‌کرد که دولت انگلستان آنها را به هم‌پیمانان مختلفش می‌فرستاد.

وصیت دردسر ساز!

مایر روتشیلد قبل از مرگش یک سری قوانین سفت و سختی را برای وارثان‌ خود بجا گذاشت که چگونه باید سرمایه‌های خانوادگی را مدیریت کرد. به عنوان مثال، روتشیلد می‌خواست که ثروت درون خانواده باقی بماند و به همین خاطر هم ترتیب ازدواج‌های درون فامیلی را تشویق می‌کرد. طبق مقاله‌ای که در شماره‌ی اوت ۲۰۰۳ مجله Discover با عنوان “برو جلو، دختر کاکایت را ببوس” منتشر شد، نویسنده‌ی آن، ریچار کونیف می‌گوید که مایر امشل روتشیلد، موسس بانکداری خانوادگی روابط عاشقانه‌ی خود را به نحوی ترتیب می‌داد که ازدواج اعقابش را با نزدیکان اجتناب‌ناپذیر ساخته بود.

این خواسته‌ی وی باعث می‌شد که هیچ کدام از اعقاب وی مستقیما چیزی به ارث نبرند. زنان خانواده روتشیلد بدون میراث، شانس کمی برای ازدواج با یک یهودی با موقعیت اقتصادی و اجتماعی مناسب داشتند – تنها راه چاره ازدواج با دیگر مردان خاندان روتشیلد بود. عروس‌های خاندان روتشیلد موجب همبستگی میان خانواده‌ می‌شدند. چهار نوه‌ی دختر مایر با نوه‌های پسر ازدواج کردند و یک نوه‌ی دختر هم با عموی خود ازدواج کرد. این افراد از آن آدم‌هایی بودند که انتخاب همسر تنها در قدم زدن روز جمعه‌شان نمود پیدا می‌کرد.

ثروت کنونی خانواده

برآور می‌شود که خانواده‌ی روتشیلدها بر بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار دارایی کنترل دارند. ثروت خانوادگی در طول سالیان میان اعقاب بسیار آنها تقسیم شده است. اکنون تنها چند نهاد مالی تحت تملک روتشیلدها هنوز در اروپا فعالیت دارند که از جمله شامل N M Rothschild & Sons Ltd در انگلستان و Edmond de Rothschild Group در سوئیس می‌شود. این خاندان همچنین مالک تعداد بسیاری از شراب‌سازی‌های شمال آمریکا، اروپا، آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی و استرالیا است.

این خانواده در زمینه‌های سیاسی، انرژی، صنعتی و بانکی فعالیت دارند و بنا به گزارش مجله «فوربز» نیای ایشان با ۳۴۰ میلیارد دالر، ثروتمندترین انسان تاریخ بشریت است.

دو خانواده امریکایی راکفلر و روتشیلد متمول‌ترین و ذی‌نفوذترین خانواده‌های امریکا هستند و سیطره آنها بر مردم، دولت و نهادهای اقتصادی و سیاسی امریکا و همچنین نفوذ گسترده آنها بر نهادهای جهانی بر کسی پوشیده نیست.

برای مثال جالب است بدانیم که ستاد سازمان ملل متحد، موقوفه راکفلر است. ساختمان ستاد سازمان در نیویورک در سالهای ۱۹۴۹ و ۱۹۵۰ میلادی در کنار ایست ریور بنا شد. زمین این ملک را جان دی راکفلر جونیور به قیمت ۸٫۵ میلیون دالر خرید و پس از احداث بنا توسط فرزندش نلسون راکفلرآن را به سازمان‌ ملل متحد اهدا کرد.

مجله معتبر فوربز در سال ۲۰۱۴ راکفلر را با دارایی ۳۴۰ میلیارد دالر در سال ۱۹۳۷ ثروتمندترین فرد تاریخ معرفی کرد.

این مجله می‌نویسد: دارایی راکفلر در زمان مرگش در سال ۱۹۳۷، برابر ۱٫۵ درصد تولید اقتصادی کل امریکا بود. ارزش خالص دارایی او امروزه حدود ۳۴۰ میلیارد دالر است، که از چهار برابر سرمایه بیل گیتس ــ ثروتمندترین مرد جهان در حال حاضر ــ بیشتر است.

این ثروت عظیم دامنه نفوذ این خانواده را در امریکا گسترش داده است. بسیاری از شخصیتهای آمریکایی که از (دست‌کم) دهه ۱۹۳۰ میلادی تاکنون به پستهای کلیدی دست پیدا کرده‌اند، به‌نوعی در این بنیاد خیریه یا سازمانهای تابعه آن فعالیت داشته یا از کمکهای آن استفاده کرده‌اند. در بین سیاسیون مشهور است که بنیاد راکفلر به‌نوعی رختکن مسئولین کاخ سفید برای ورود به عرصه قدرت به شمار می‌رود.

بنیاد راکفلر یک نهاد صنعتی، سیاسی و بانک‌دار است. آنها ــ اگر نگوییم قدرتمندترین ــ یکی از قدرتمندترین خانواده‌های تاریخ ایالات متحده هستند یک نهاد خصوصی و مدعی فعالیت‌های بشردوستانه است که ساختمان مرکزی آن در خیابان پنجم منهتن در شهر نیویورک قرار دارد. این بنیاد که تاکنون توسط شش نسل از خانواده راکفلر در آمریکا اداره شده است، توسط سرسلسله این خاندان، جان دیویس راکفلر ــ ثروتمندترین مرد تاریخ جهان و مؤسس کمپنی استاندارد اویل ــ در ۱۴ مه ۱۹۱۳ تأسیس شد. در طول تقریباً یک قرن فعالیت، شعار این بنیاد، «فعالیت برای زندگی بهتر بشر در سراسر جهان» بوده است.»

راکفلرها تلاش بسیاری کرده‌اند که یهودی معرفی نشوند. تمامی منابع درخصوص این خانواده، آنها را مسیحیان پروتستان معرفی می‌کند. اما حرکت شانه‌به‌شانه این بنیاد با یهودیان شناخته شده قابل توجه است؛ چه اینکه حتی صهیونیستهای سنتی و شناخته‌شده بین‌المللی مسئولیتهای رده بالا ــ از جمله مدیریت‌عامل، عضویت و ریاست هیئت مدیره و مسئولیت در هیئت امنای این بنیاد ــ را برعهده داشته‌اند.