رهبر شبکه حقانی دست داشتن در انفجار خونین کابل را رد کرد

  • انتشار: ۲۲ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 24297

بعد از حمله خونین چهارشنبه در 31 ماه می و نسبت دادن این حمله از سوی حکومت افغانستان به شبکه حقانی، اکنون رهبر این گروه در پیامی، ادعای دخالت داشتن در این حمله را رد کرده است.

رهبر شبکۀ حقانی روز گذشته (یکشنبه) ادعا کرد که افراد آن گروه در حملات اخیر کابل دخیل نبوده اند.

سراج الدین حقانی، رهبر شبکۀ حقانی که معاون هبت الله اخندزاده، رهبر گروه طالبان، نیز است، این موضوع را در یک پیام صوتی که به زبان پشتو است، روز یکشنبه به صدای امریکا فرستاده است.

رهبر شبکۀ حقانی به صورت مشخص در مورد حملۀ مرگبار ۳۱ ما می کابل، سه حملۀ انتحاری در مراسم جنازۀ سالم ایزدیار، پسر محمد علم ایزدیار، معاون اول سنا، در کابل و حمله تروریستی در بیرون مسجد جامع هرات، صحبت کرده است. در این حملات بیش از ۱۸۰ نفر کشته شد و بیش از ۵۰۰ نفر دیگر که اکثر غیر نظامیان بودند، زخمی گردید.

سراج الدین حقانی در این پیام صوتی گفته است “یقیناً که این کار امارت اسلامی طالبان نبوده است.”

رهبر شبکۀ حقانی در این نوار صوتی همچنین ادعا کرده است که آن گروه در فعالیت های دخیل نخواهد بود که برای غیر نظامیان بی گناه افغان، ضرر برساند.

انس حقانی، برادر سراج الدین حقانی، رهبر شبکۀ حقانی، از حدود سه سال به این سو نزد حکومت افغانستان در توقیف به سر می برد، اما در موردمحاکمۀ وی خبری در دسترس نیست.

تا حال هیچ گروه به شمول طالبان و گروه دولت اسلامی یا داعش مسوولیت حملات کابل و هرات را بر عهده نگرفته اند.

حملۀ سی و یکم می در کابل توسط یک تانکر که حدود ۱۵۰۰ کیلو گرام مواد انفجاری در آن جا به جا شده بود، صورت گرفت و یکی از مرگبارترین حملات در ۱۶ سال گذشته در افغانستان به حساب می رود.

اشرف غنی، رئیس جمهور، در جریان سخنرانی اش در کنفرانس بین المللی کابل گفت که در این حمله بیش از ۱۵۰ نفر کشته و ۳۵۰ نفر دیگر به شمول شهروندان خارجی، زخمی گردید.

ساعات پس از این حملۀ مرگبار کابل، ریاست امنیت ملی افغانستان، شبکۀ حقانی را مسوول این حمله قلم داد کرد و ادعا کرد که این حمله به کمک مستقیم استخبارات نظامی پاکستان یا ISI، صورت گرفته است. ریاست امنیت ملی تا حال اسناد و شواهدی برای اثبات این ادعا ارائه نکرده است.

وزارت خارجه پاکستان اما ضمن بی اساس خواندن این اتهام گفته است که کابل تلاش دارد تا “ناکامی های” خود را بپوشاند.

سراج الدین حقانی، رهبر شبکۀ حقانی در این نوار صوتی همچنین گفته است که گروه طالبان تا زمان به شورش خود ادامه می دهد که همه نیرو های خارجی تحت رهبری ایالات متحده، از افغانستان خارج شوند.

رهبر شبکۀ حقانی همچنین حکومت افغانستان را متهم به ترویج سنت و ارزش های غربی در افغانستان کرده است که “بر خلاف اسلام” است.

حقانی در این نوار صوتی خطاب به افغان ها گفته است که زمانی فرا خواهد رسید که افغان ها جشن آزادی شان را از امریکایی ها و متحدین آنان تجلیل کنند؛ مثل که آنان جشن آزادی و استقلال شان را از انگلیس ها و روس تجلیل می کنند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟