رمز گشایی از ترور مسعود

  • انتشار: ۱۸ سنبله ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیامنیت و حوادثدیدگاه
  • شناسه مطلب: 47070

هجدهم سنبله، سالروز ترور مشکوک احمد شاه مسعود، مشهورترین فرمانده مقاومت ضد روسی و ضد طالبان است.

احمد شاه مسعود تنها دو روز قبل از حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر امریکا، توسط دو خبرنگار اروپایی عرب تبار، در قلب پایگاه نظامی خود در شمال شرق افغانستان و در میان جمع زیادی از محافظان و نیروهای نظامی خود کشته شد.

اکنون هفده سال پس از این ترور، هنوز زوایای مرموز این حادثه مبهم مانده و به نظر می رسد که هماهنگی های صورت گرفته برای کشتن مسعود، از حد و حدود یک ترور عادی، بسیار بیشتر بوده است.

در آن روزها، تصور می شد که القاعده، با پشتیبانی سازمان جاسوسی پاکستان (آی.اس.آی) طرح ترور مسعود را ریخته و اجرایی کرده اند. اما این در حالی بود که با توجه به تجربیات مسعود و تیم محافظتی وی و شناخت کافی آنها از روشهای القاعده و پاکستان، امکان ضربه خوردن مسعود از این دو جریان، در حد صفر بود.

از سوی دیگر، عوامل ترور مسعود، سه شبانه روز با تمام تجهیزات تروریستی خود در پایگاه نظامی مسعود حضور داشتند و کسی تا پس از وقوع ترور، به آنها شکی نبرده بود.

اینک دو سوال اصلی مطرح است.

اول اینکه چه کسانی، طراحی عملیات ترور مسعود را به عهده داشتند؟

و دوم اینکه ترور مسعود برای آنها چه منفعتی داشت؟

آنچه که بعد از ترور مسعود در افغانستان و منطقه روی داد، می تواند از چرایی ترور او رمزگشایی کند.

مسعود، شش ماه پیش از کشته شدن، در تنها سفر خارجی خود به پاریس رفت. او درآنجا به پیشنهاد کشورهای اروپایی مبنی بر تشکیل یک حکومت جدید (تحت حمایت نظامی غرب) پاسخ منفی داد و اعلام کرد که حتی اگر به اندازه کلاه سرش در افغانستان برای او جا باقی بماند، دست از مبارزه نخواهد کشید و به نیروهای خارجی، اجازه حضور در افغانستان نخواهد داد.

به نظر می رسد که طرح حمله نظامی به افغانستان، از مدتها پیش توسط اروپایی ها و آمریکایی ها آماده شده بود و پاسخ قاطع مسعود به آنها، نشان داد که تا مسعود زنده است، امکان حضور مستقیم نیروهای خارجی در افغانستان وجود ندارد.

تروریست ها با معرفی کتبی و تضمین عبدالرب رسول سیاف از فرماندهی مهم جهادی و از شخصیت های بسیار نزدیک به عربستان سعودی وارد پایگاه مسعود شده بودند و پاسپورت های اروپایی و احتمالا معرفی نامه های اروپایی انها نیز نشان می داد که منابع اروپایی نیز این افراد را تایید کرده اند.

هم اکنون، گمانه های زیادی از هم دستی یاران نزدیک مسعود با عوامل ترور نیز بر سر زبانهاست.

این یاران نزدیک مسعود، بدون شک، با القاعده و آی اس آی هیچ ارتباطی نداشتند، اما با آمریکا و غرب، روابط حسنه ای داشتند و پس از سقوط طالبان، در بدنه حکومت نیز مهم ترین شرکای کشورهای غربی به حساب می آمدند.

تنها دو روز پس از ترور مسعود، حوادث یازدهم سپتامبر روی داد و پس از آن، لشکر کشی ناتو و آمریکا به افغانستان آغاز گردید.

به نظر می رسد که مسعود، اولین قربانی یک توطئه بزرگ بین المللی بود. طرحی که بر اساس آن، تحت عنوان مبارزه با تروریسم، زمینه های تثبیت حضور امریکا و ناتو در منطقه فراهم شود و ترور مسعود، رمز اغاز عملیاتی بود که با حوادث یازدهم سپتامبر پیوند خورد.

چه بسا که اگر طرح ترور مسعود ناکام می ماند، برج های دوقلوی تجارت جهانی آمریکا نیز تا کنون در جای خود استوار می بود.

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۱ دیدگاه)

  1. کامبیز
    (۲۳ دلو ۱۳۹۷)

    همیشه زنده و جاوید باد نام و خاطره مردی که نامش در کتاب مقدس اوستا بنام ایرج درج شده یعنی مرحوم فقید احمدشاه مسعود او گاریبالدی افغانستان بود و توانست کشورش را متحد و مستقل نگاهدارد راهی را که هیچ یک از همرزمانش نتوانستند تاکنون بپیمایند

نظر شما چیست؟