رد پای پاکستان در عملیات تروریستی در افغانستان

  • انتشار: ۲۴ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 19573

عاشق حسین طوری، مدیر رادیو پشتو: حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان در هنگام ریاست جمهوری خود بر این امر تاکید داشت که I.S.I به حدی در افغانستان نفوذ دارد که برخی وزرای دولتش با این سازمان همکاری می کنند و منافع دیگران را به منافع افغانستان ترجیح می دهند.

در راستای افشاگری های جدید درباره حمله تروریستی به شفاخانه سردار محمد داوود خان در کابل که چهارشنبه هفته گذشته صورت گرفت، مقامات امنیتی افغانستان مدعی اند که این حمله توسط I.S.I، سازمان اطلاعاتی پاکستان طراحی و از طریق شبکه حقانی به اجرا گذاشته شده است، در حالی که داعش مسولیت این حمله را به عهده گرفته بود. به گفته افراد و بیمارانی که هنگام حمله جان سالم به در برده اند، مهاجمان از کارمندان شفاخانه بودند و گفته می شود یک داکتر به نام ناشر، چند ماهی است از قندهار به این شفاخانه انتقال داده شده و این عملیات را مدیریت می کرده و که اکنون  او مفقود شده و حتی جسدش نیز پیدا نشده احتمالاً موفق به فرار شده است. اگر چه وزارت دفاع کشته شدن فقط 30 نفر را تایید کرده است، ولی منابع آزاد و غربی می گویند که آمار کشته ها به صد نفر می رسد.

افزایش حملات تروریستی به ویژه حمله اخیر به شفاخانه در کابل مجلس سنا را به عکس العمل وا داشته و اعلام کرده پاکستان جنگ علنی را علیه افغانستان آغاز کرده است. فضل الهادی مسلمیار رئیس مجلس سنا در سخنان خود در جلسه مجلس گفته است: “مردم افغانستان در این جنگ علنی پاکستان باید در کنار دولت خود بایستند.” این که با گذشت 15 سال از جنگ امریکا و ناتو به اصطلاح با تروریسم می گذرد ولی تروریسم پایان نیافته، بلکه گسترش نیز یافته و با حضور نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان که خود را جامعه جهانی می نامند، وضعیت امروز به اینجا رسیده است که مقامات ارشد دولتی و امنیتی افغانستان جنگ در این کشور را جنگ علنی از سوی پاکستان علیه خود تلقی می کنند و بارها این دو کشور همسایه و اسلامی با هم مناقشات نظامی در نقاط مختلف سرحدی داشته اند.

این در حالی است که امریکا با افغانستان پیمان امنیتی امضا کرده و موظف به تامین امنیت در افغانستان است.

نجیب منلی از نویسندگان و صاحب نظران برجسته افغانستان می گوید:” جامعه جهانی به اصطلاح (امریکا و ناتو) برای تامین منافع و اهداف خود به افغانستان لشکرکشی کرده اند. اگر چراغ سبز اینها نبود، پاکستان نمی توانست به دخالت ها در افغانستان ادامه دهد.”

به گفته او پاکستان در ادامه جنگ افغانستان تنها نیست، بلکه از سوی همین کشورها که در افغانستان حضور دارند، همراهی می شود. نجیب منلی در مورد عوامل داخل شفاخانه که گفته می شود سردار داوود دست داشته نیز می گوید: “متاسفانه ( I.S.I) سازمان اطلاعاتی پاکستان در سطوح مختلف دولت افغانستان نفوذ دارد.”

حامد کرزی رئیس جمهور، سابق افغانستان در هنگام ریاست جمهوری خود بر این امر تاکید داشت که I.S.I به حدی در افغانستان نفوذ دارد که برخی وزرای دولتش با این سازمان همکاری می کنند و منافع دیگران را به منافع افغانستان ترجیح می دهند. به همین دلیل هم ضرباتی به نیروها و مردم افغانستان از سوی مخالفین مسلح وارد می شود. در حقیقت طرح I.S.I است که توسط خود افغان ها چه توسط طالبان چه توسط نفوذی ها در سطوح مختلف دولت تصمیم گیری می کند.

محمد حسن حقیار، یکی دیگر از صاحب نظران افغانستان نیز در این باره می گوید: “I.S.I حتی در سازمان اطلاعاتی افغانستان نفوذ دارد و این که مهاجمان در حملات به تاسیسات حساس دولت موفق می شوند و می توانند سلاح ها و مهمات را به محل مورد هدف برسانند، در حقیقت از داخل مورد کمک و حمایت قرار می گیرند.” به گفته او امریکا که با امضای پیمان امنیتی با افغانستان موظف به تامین امنیت در مرزها و در کل افغانستان بوده، در حقیقت خواهان ادامه جنگ در افغانستان است و افغانستان فقیر و جنگ زده را به پاکستان ترجیح می دهد و اگر خواست امریکا نبود جنگ افغانستان ادامه نمی یافت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟