راه آهن ایران و افغانستان به زودی وصل می شوند

  • انتشار: ۱۵ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15446

وزارت شهرسازی ایران روز گذشته (یکشنبه) خبر داده است که سومین بخش راه آهن خواف – هرات که افغانستان و ایران را به هم وصل می‌کند تا پایان هفته‌ی جاری تکمیل می‌شود.

این بخش که ۶۲ کیلومتر طول دارد، خاک ایران را به ولسوالی غوریان هرات وصل می‌کند و با کمک‌های بدون بازپرداخت ایران ساخته می‌شود.

مقام‌های ایرانی پیشتر گفته بودند که بخش سوم این پروژه پنجاه میلیون دالر هزینه خواهد داشت.

بخش اول و دوم این راه آهن که در داخل خاک ایران است پیشتر از سوی این کشور ساخته شده است.

به گفته‌ی وزارت شهر سازی افغانستان، بخش چهارم این راه آهن که ولسوالی غوریان را به شهر هرات وصل می‌کند با کمک بدون بازپرداخت ایتالیا ساخته می‌شود؛ هرچند قرار بود که افغانستان هزینه‌ی آن را بپردازد.

سخنگوی این وزارت گفته است که تا هنوز مطالعه‌های مقدماتی بخش چهارم آغاز شده است و این بخش با هزینه‌ی نود میلیون دالر تکمیل خواهد شد.

راه آهن خواف – هرات از ایستگاه خواف (داخل خاک ایران) آغاز می‌شود و با پیمودن ۱۹۱ کیلومتراز راه غوریان به زنده جان و از آن جا تا نزدیکی های فرودگاه هرات ادامه می یابد.

با گشایش این راه آهن صادرات و واردات کالاهای بازرگانی کشور به ایران و دیگر کشورها افزایش می یابد و همچنان ایران به کشورهای آسیای میانه وصل می‌شود.

با این پروژه افغانستان از طريق شبکه‌ی راه آهن سراسری ايران، به شبکه‌ی راه آهن ترکيه – اروپا و بندرهای ايران در خليج فارس راه پيدا می‌کند.

آگاهان به این باورند که بهره‌گیری از این راه آهن مبادله‌های بازرگانی و انتقالاتی را میان دو کشور افزایش میدهد و همچنان در امنیت منطقه اهمیت به سزایی دارد.

افزون بر این کالاهای تجارتی به زودی و با هزینه‌ی کمتر وارد کشور می‌شود.

این راه پس از راه آهن حیرتان – مزار شریف، دومین راه آهن کشور است که افغانستان را به کشورهای همسایه‌اش وصل می‌کند.

این راه آهن یکی از طرح‌های مهم برای کشور به حساب می‌آید که سالهای قبل کار آن آغاز شده بود؛ ولی با تاخیر همراه بوده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟