رئیس کمیته بین الملل صلیب سرخ: شیوع وبا در یمن نتیجه دو سال جنگ در این کشور است

  • انتشار: ۱۹ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 28625

رئیس کمیته بین المللی صلیب که اخیرا به یمن سفر کرده است شیوع وبا در این کشور را نتیجه بمباران سیستم‌های تامین آب، برق، صحت و امکانات پزشکی در این کشور دانست.

مداخلهٔ نظامی در یمن در ۲۵ مارچ ۲۰۱۵ میلادی با حملهٔ هوایی ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی به یمن با نام عملیات طوفان قاطعیت آغاز شد. اتحادیه عرب بلافاصله پشتیبانی خود را از این عملیات اعلام کرد. همچنین اعضای این اتحادیه در نشست سالانه خود در شرم‌الشیخ بیانیه‌ای صادر کرده خواستار تشکیل نیروی نظامی مشترک علیه یمن شدند.

اکنون بعد از گذشت دو سال از این واقعه دردناک، اوضاع زندگی در یمن بسیار اسفناک بوده و جامعه جهانی در مقابل آن سکوت اختیار کرده است. در طی ماههای اخیر شیوع بیماری وبا جان بسیاری از مردم این کشور را به خطر انداخته است.

شرایط در این کشور به گونه‌ایست که زمینه برای گسترش بیماری مساعد می‌شود. در پی جنگ داخلی و ناآرامی‌ها، افراد زیادی آواره شده‌اند و عوامل بیماری‌زا می‌توانند زمینه ابتلا به بیماری را فراهم کنند. در این راستا «پیتر مائورر» رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در طی بیانیه ای اعلام کرد:

من با نگرانی شدید از گرفتاری مردم یمن، این کشور را ترک کردم. شیوع وبا در حدی هشدار دهنده بالا بود و با آغاز فصل باران، انتظار می رود بیش از ۶۰۰هزار مورد دیگر به این آمار اضافه شود.

شیوع وبا در یمن عامل انسانی دارد و پیامد مستقیم بیش از دو سال جنگ در این کشور است. نظام درمانی فروپاشیده و مردم از بیماری های مزمنی که به راحتی قابل درمانند می میرند. خدمات کلیدی مانند جمع آوری زباله دیگر فعال نیستند. اگر طرفهای درگیر به قوانین جنگ احترام بیشتری نگذارند، متأسفانه در آینده شاهد شیوع گسترده تر بیماریها خواهیم بود.

یمنی ها مردمان مقاومی هستند، اما این مقاومت تا کجا می تواند ادامه یابد؟ ما در سوریه و جاهای دیگر شاهد بوده ایم که چگونه دو سال جنگ می تواند به شش یا ده سال افزایش یابد. سرنوشت یمنی ها می تواند متفاوت باشد، اما شخصاً نشانه های کمی از امید را دیده ام. آلام مردم این کشور در حال وخیم تر شدن است. من خانواده هایی را دیده ام که میان انتخاب هایی غیرممکن بین خرید نان، آب و یا دارو برای فرزندان خود گیر کرده بودند.

هزاران فردی که توسط طرف های درگیر زندانی شده اند با افسردگی در زندان به سر می برند، در حالیکه نمی توانند با عزیزان خود تماس بگیرند. دیروز برخی از این خانواده ها مقابل دفتر ما در صنعا تظاهراتی برپا کرده و در انتظار پاسخی درخور بودند. سلامت زندانیان اولویت ماست، اما برای کمک به زندانیان، نخست باید اجازه بازدید از آنها را داشته باشیم.

من خود در این هفته شاهد بودم که جنگ چگونه می تواند شهرها، جوامع و خانواده ها را از هم بپاشد.

از این روی، این بیانیه درخواستی فوری برای تغییر رفتار است. ضروریست که طرف های درگیر حمله به شفاخانه ها، نیروگاهها و تصفیه خانه های آب را متوقف کنند، وگرنه شاهد تراژدی بیشتری خواهیم بود.

طرف های جنگ، شامل کشورهای عضو ائئلاف، باید هم اینک گامهای مؤثری را برای بهبود شرایط بردارند. آنان باید:

  • از گروگان گرفتن فعالیتهای بشردوستانه برای مقاصد سیاسی دست بردارند. در عوض، جریان کمک ها و منابع ضروری مانند دارو را در سراسر یمن تسهیل کنند.
  • دسترسی سازمانهای بشردوست را به جمعیتهای آسیب پذیر تضمین کنند.
  • اجازه دسترسی منظم به تمامی زندانیانی که در رابطه با درگیری دستگیر شده اند را به کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ بدهند. ما در طول این سفر شاهد ابراز تعهد دلگرم کننده ای از سوی هر دو طرف درگیری بوده ایم و امیدواریم که این امر در طول هفته های آتی محقق شود.
  • محدودیت های اعمال شده بر ورود کالا را کاهش دهند تا فعالیت های اقتصادی از سر گرفته شوند.

همچنین کسانی هم که از طرف های درگیر در یمن پشتیبانی می کنند مسئول هستند تا نسبت به رعایت قوانین جنگی اطمینان حاصل نمایند.

نیاز به منابع مالی بشردوستانه از همیشه بیشتر است. با این حال، جامعه جهانی باید یک گام فراتر نهد و فعالانه راه حل هایی مناسب را برای این بحران بزرگ بیابد. جامعه جهانی همچنین باید از نفوذ خود بر رفتار طرف های درگیر به شکلی اضطراری استفاده نماید.

کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ امسال بودجه خود را برای یمن دو برابر نموده تا به بیش از ۱۰۰میلیون دالر آمریکا برسد. ما به جنگ خود با وبا ادامه خواهیم داد و تمام سعی خود را خواهیم کرد تا به آسیب پذیرترین افراد کمک رسانی نماییم. من از همگان می خواهم تا بر تلاش خود در همین راستا بیافزایند. کسانی که در طول این هفته در یمن با آنها ملاقات داشتم روی ما حساب می کنند تا بازگشته و به آنها کمک کنیم. اجازه دهید به آنان ثابت کنیم که مشکل شان برای ما مهم است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟