رئیس جمهور: پیش شرط برای مذاکره قابل پذیرش نیست

  • انتشار: ۶ دلو ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 12130

ریاست جمهوری در واکنش به پیش‌شرط‌های گروه طالبان برای آغاز گفت‌گوهای صلح می‌گوید که مردم افغانستان گفت‌وگو با گروه‌هایی را که شرط بگذارند، نمی‌پذیرند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از اطلاعات روز، ظفر هاشمی، معاون سخن‌گوی ریاست جمهوری در نشست خبری امروز در کابل گفت که حکومت افغانستان با گروه‌هایی مذاکرات صلح را پیش می‌برد که از خشونت و جنگ دست بکشند.

آقای هاشمی گفت: «ما با گروه‌هایی گفت‌وگو می‌کنیم که خشونت را ترک کنند. اعمال تروریستی را ترک کنند و آن‌چه در نرم‌های بین‌المللی می‌باشد را به حیث اصل در گفت‌وگوهای صلح بپذیرند. ولی گفت‌وگو را با گروه‌هایی که شرط بگذارند، مردم افغانستان قبول نمی‌کنند.»

خارج شدن طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل و حذف جوایز تعیین شده برای بازداشت یا از بین بردن آن‌ها، به رسمیت شناختن دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، گفت‌وگوی مستقیم طالبان با امریکا، ایجاد نظام اسلامی، آزاد کردن افراد آنان از زندان‌ها و پایان دادن به «تبلیغات زهرآگین»علیه این گروه از شرط‌های است که طالبان در نشست غیررسمی اخیر به میزبانی مؤسسه تحقیقاتی «پگواش» در شهر دوحه قطر برای آغاز مذاکرات صلح مطرح کردند.
اما آقای هاشمی با اشاره به خارج شدن اعضای طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل گفت، عملی شدن هم‌چو شرایط به تصمیم یک فرد و گروه مربوط نیست و معیارهای خاص خود را می‌‎طلبد.

حکومت در نشست دوحه نماینده نفرستاده بود. هاشمی در نشست خبری امروزش گفت که حکومت گفت‌وگوهای صلح را با موقف مشخصی که از جانب شرکای جهانی و در توافقات نشست‌های سه جانبه (افغانستان، پاکستان و چین) و نشست‌های چهار جانبه (افغانستان، پاکستان، چین و امریکا)صورت گرفته، پیش خواهد برد و هدف این نشست‌ها تعیین چارچوبی برای پیشبرد گفت‌وگوهاست.

نشست چهار جانبه میان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین دو دور آن در اسلام‌آباد و کابل برگزار شده و قرار است دور سوم آن در ۱۷ همین ماه در اسلام‌آباد برگزار شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟