رئیس جمهور: مردم اختلافات را کنار بگذارند

  • انتشار: ۲۹ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 9740

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور از مردم افغانستان خواسته است که اختلافات را کنار بگذارند و برای توسعه و ثبات کشور مشترک تلاش کنند.

به گزارش خبرگزرای اطلس به نقل از بخدی، آقای غنی در پیامی که به مناسبت چهاردهمین سالگرد ترور برهان الدین ربانی منتشر کرده، گفته است که تامین صلح قیمت بزرگی می خواهد.

او می گوید، همه روزه تعداد زیادی از مردم افغانستان در نتیجه جنگ ها جان خود را از دست می دهند.

رییس جمهوری گفته: “پیامی که از خون چنین شهیدانی به ما میرسد این است که برای آبادی و آرامی این وطن باید به اختلاف ها پایان بگذاریم، یکدل و یکصدا برای گسترش صلح و آشتی در کشور خود تلاش نماییم.”

برهان‌الدین ربانی در ۲۹ سنبله ۱۳۹۰ در خانه‌اش در کابل با انفجار بمبی که یک فرد نفوذی گروه طالبان در لنگی خود پنهان کرده بود، کشته شد.

مهاجم خود را حامل پیام صلح گروه طالبان معرفی کرده و خواستار ملاقات با برهان‌الدین ربانی که در آن زمان ریاست شورای عالی صلح افغانستان را به عهده داشت، شده بود.

امروز مراسم بزرگی با حضور شماری از مقامات و مسولان بلند پایه در کابل به مناسبت ترور ربانی برگزار شده بود.

محمد اشرف غنی، از برهان الدین ربانی به عنوان چهره نامدار تاریخ افغانسان یاد کرد و گفت که نام و یادش در عرصه های مختلف زندگی ملت افغانستان درخشش جاودانه دارد و جاودانه خواهد ماند.

به گفته او، ربانی چهره ای پیشتاز و موفق در عرصه های دانش، جهاد، سیاست، روابط اجتماعی، و روابط بین المللی بود.

به گفته غنی، استاد ربانی، یکی از تهداب گذاران نظامی کنونی افغانستان بود، و برای نخستین بار در تاریخ معاصر افغانستان قدرت را به شکل صلح آمیز به حکومت بعدی انتقال داد.

او افزود، ربانی می دانست که جنگ راه حل مشکلات افغانستان نیست و همچنان به این آگاه بود که مخالفان مسلح میان افغان ها تفرقه ایجاد می کنند.

رییس جمهوری، می گوید که در جریان سال های گذشته، شخصیت های مردمی، علما، سیاست مداران و بزرگان قومی کشور از سوی دشمنان مردم ترور شده اند، و آنها فکر می کنند که با ترور این شخصیت ها افغان ها به خشونت در میان شان رو می آورند.

او در این مورد به کشتار مردم از سوی گروه داعش در کشور اشاره کرد که در شرق و غرب غیرنظامیان را می کشند. غنی همچنین تاکید کرد که دشمنان مردم به اهداف شان هیچگاه دست نخواهند یافت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟