رئیس جمهور غنی وارد تهران شد

  • انتشار: ۳ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 13150

اشرف غنی رئیس جمهور برای امضای توافقنامه مهم سه جانبه در زمینه بندر ترانزیتی چابهار میان ایران، افغانستان و هند وارد تهران شد.

قرار است رئیس جمهور غنی امروز(دوشنبه) یکجا با رئیس جمهور ایران و نخست وزیر هند، موافقتنامه سه جانبه ترانسپورتی و ترانزیتی چابهار را در تهران به امضا برسانند.

همچنان رئیس جمهور در جریان سفرش به ایران با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، نارندرا مودی نخست وزیر هند و آیت الله خامنه ای رهبر ایران، دیدار خواهد کرد و با آنان در مورد گسترش و تحکیم روابط افغانستان با ایران و هند بحث و تبادل نظر خواهد نمود.

نخستین سفر رئیس جمهوری افغانستان به ایران 30 حمل سال 94 انجام شد. دو کشور در این سفر همکاری ها در اجرای طرح های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه به ویژه هند، تاجیکستان و ترکمنستان از جمله توافقنامه سه جانبه بندر چابهار را مورد تاکید قرار دادند.

منطقه آزاد چابهار در یک سال گذشته 50 هکتار زمین در سواحل مکران به بازرگانان افغانستان اختصاص داده و 130 شرکت در چابهار توسط تاجران افغانستانی به ثبت رسیده و ثبت این تعداد شرکت حاکی از اشتیاق سرمایه گذاران افغانانستانی برای حضور بیشتر در سواحل مکران است.

عبدالله عبدالله رییس اجراییه نیز سال گذشته (1394) در صدر هیاتی از وزیران کابینه به تهران سفر کرد. وی در سفر سه روزه خود به ایران به بندر چابهار عزیمت کرد و صادرات و واردات کالاهای افغانستان از این بندر را مورد بررسی قرار داد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟