دیپلومات افغانی که به انتحاری افتخار می کند!

  • انتشار: ۱۰ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیبازار شایعات
  • شناسه مطلب: 27915

وقتی که اشرف غنی رئیس جمهور، در دوران کمپین های انتخاباتی وعده هایی مبنی بر بالا بردن ظرفیت دیپلوماتیک افغانستان را در مجامع بین المللی می داد، کمتر کسی فکر می کرد که افرادی همچو مجید قرار را به عنوان یک دیپلومات در آمریکا بگمارد.

مجید قرار یک دیپلومات و رایزن فرهنگی افغانستان در آمریکا در صفحه اجتماعی فیسبوک خود نوشته است که اگر انتحاری شود و یا افتخاری نصیب گردد متعلق به من است.

وی با ادبیات بسیار سخیف و بدون پرده علنا از انتحاری به عنوان یک افتخار یاد می کند. وی که پیش از این نیز، چندین بار متن های توهین آمیز در مورد اقوام غیر پشتون افغانستان را در صفحه اجتماعی خود نوشته بود.

آقای قرار که یکی از اعضای سابق طالبان است و در دوران کمپین های انتخاباتی از حامیان اشرف غنی بود، پاداش حمایتش را با گرفتن مقام دیپلوماتیک در آمریکا دریافت کرد.

این در حالیست که یکی از وعده‌های اصلی اشرف غنی احمدزی در جریان مبارزات انتخاباتی، تدوین یک سیاست خارجی جدید و بالابردن ظرفیت‌های دیپلوماتیک افغانستان در سطح جهان بود. آقای غنی با مطرح‌کردن تیوری پنج حلقه‌ی سیاست خارجی افغانستان، وعده سپرده بود که با روی کار آمدن حکومت وی، سیاست خارجی افغانستان نه تنها در سطح منطقه و جهان، بلکه در سطح رابطه با سازمان‌های بین‌المللی نیز گسترش و تقویت خواهد یافت.

آقای غنی به بهانه‌ی تطبیق این تصور، تمام صلاحیت‌های گزینش و تعیین سفرا و دیپلومات ها را از وزیر خارجه سلب کرد و خودش به عهده گرفت. تا اکنون انتظارات قبلی از کنترول مطلق رییس‌جمهور بر تعیین سفرا و دیپلومات ها برآورده نشده که ما شاهد جنجال‌هایی هستیم که نشان‌دهنده‌ی بی‌کفایتی نماینده‌گان تعیین‌شده از سوی رییس‌جمهور است. به خصوص که برخی از این نمایندگان افغانستان در خارج از کشور، شدیداً متأثر از رقابت‌های قومی و سیاسی ارگ و سپیدار بوده، در گزینش و برخورد با کارمندان سفارت‌های افغانستان در خارج برخورد‌های قومی و سمتی کرده و در دید و بازدیدها‌ی رسمی خویش نیز آجندا‌های قومی و سمتی را پیش می‌برند.

واقعیت این است که گمارش شخصیت‌های بی‌تجربه بر اساس اصل پاداش سیاسی، به کرسی‌های سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی های افغانستان که مهم‌ترین ویژ‌گی‌شان هم‌تباری با رییس‌جمهور است، از زمان روی کار آمدن آقای غنی به یک امر عادی مبدل شده است. آقای غنی با سلب صلاحیت‌های وزیر خارجه در زمینه‌ی گزینش و گمارش سفرا، وضعیتی را پیش آورده است که اکنون سفیران نه به وزارت خارجه، بلکه به ریاست جمهوری پاسخ‌گو بوده و در صورت احساس فشار از سوی وزارت برای اصلاح امور، مستقیماً به ارگ و شبکه‌های قومی خود در آن‌جا مراجعه می‌کنند.

برخی دیگر از این انتصابات فاجعه‌بار‌تر است که نشان می‌دهد رییس‌جمهور در قسمت تعیین افراد در سفارت‌ها زیاد جدی نیست. یک نمونه‌ی دیگر آن، تعیین کاکای اشرف غنی به سفارت افغانستان در روسیه است. او‌‌ همان کسی بود که به طور علنی از طالبان دفاع کرده و از سوی دیگر به جز وابستگی خانواد‌گی با آقای غنی، دیگر هیچ‌ ویژ‌گی برای کار در این کرسی ندارد.

در همین بیش از 20 نمایندگی دیپلوماتیک افغانستان که توسط اشرف غنی گماشته شد افراد بی صلاحیت و فاقد شرایط دیپلوماتیک است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟