دیده بان شفافیت: حکومت با کاهش بودجه انکشافی قصد دارد نشان دهد که به موفقیت رسیده است

  • انتشار: ۱۵ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 34039

اکرام افضلی رئیس اجرایی دیده بان شفافیت افغانستان ضمن انتقاد از ضمن حکومت در مورد کاهش بودجه انکشافی، می گوید که حکومت با کاهش بودجه انکشافی می خواهد نشان دهد مه در سال آینده در مصرف این بودجه به موفقیت رسیده است.

اکرام افضلی، رئیس اجراییوی این نهاد روز گذشته (سه شنبه) گفت که ادارات دولتی افغانستان در جریان ۱۰ سال گذشته نتوانسته ۵۰ در صد بودجه انکشافی خود را به مصرف برسانند، بناً حکومت افغانستان امسال تصمیم کاهش این بودجه را گرفت.

اکرام افضلی گفت: “حکومت به جای اینکه ظرفیت خود را بالا ببرد تا بودجه انکشافی را تطبیق کند، متاسفانه زیادتر تلاش کرده که سقف بودجه انکشافی را کاهش بدهد.”

به گفته رئیس اجراییوی دیدبان شفافیت افغانستان، بودجه انکشافی افغانستان در سال جاری ۱۶۱ میلیارد افغانی بود اما این بودجه در سال ۱۳۹۷ به ۹۳ میلیارد افغانی کاهش یافته است.

آقای افضلی در ادامه افزود که حکومت با کاهش بودجه انکشافی می‌خواهد در پایان سال نشان دهد که به موفقیت دست یافته و میزان بیشتر بودجه به مصرف رسیده است.

او همچنین ادعا کرد که احتمال دارد دلیل کاهش بودجه انکشافی برای سال مالی پیشرو، خیالی بودن ارقام این بودجه از سال‌ های گذشته باشد.

به گفتۀ آقای افضلی، نمایندگان بدون در نظرداشت نیازمندی باشنده‌گان کشور، پروژه‌های دل‌خواه خود را با استفاده از صلاحیت‌شان بر وزارت مالیه می‌قبولاند.

دیدبان شفافیت افغانستان تمرکز بودجه سازی در پایتخت، رهبری ضعیف ادارت دولتی و ظرفیت پایین کارمندان ملکی را از دلایل اصلی مصرف نشدن بودجه انکشافی افغانستان خواند.

بودجه سال مالی ۱۳۹۷ خورشیدی ۵.۱۳ میلیارد دالر است که از این میان ۳.۸۳ میلیارد دالر به بودجه عادی و ۱.۳ میلیارد دالر به بودجه انکشافی اختصاص داده شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟