دیده بان حقوق بشر: تنها یک سوم دختران افغان می توانند به مکتب بروند

  • انتشار: ۲۵ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 32035

دیده بان حقوق بشر با انتشار گزارشی گفته است که خانواده ها برای تکمیل کردن هزینه های تحصیل فرزندانشان، پسران را بر دختران ترجیح می دهند و در حال حاضر فقط یک سوم دختران می توانند به مکتب بروند.

دیده بان حقوق بشر امروز (سه شنبه) با نشر گزارشی گفته است که با وجود تلاش‌های حکومت افغانستان و سازمان‌های بین‌المللی در راستای تقویت تعلیم و تربیه دختران، این قشر جامعه به مراتب عقب‌تر از پسران قرار دارد.

این سازمان حقوق بشری تخمین زده است که تقویت دسترسی به تعلیم و تربیت کاری نیست که تکمیل شده باشد، هرچند که حکومت و تمویل‌کنندگان پیشرفت قابل توجه در این خصوص داشته اند.

بعد از سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱، تقویت دسترسی دختران به مکتب به موضوع کلیدی بسیاری کمک‌دهندگان و حکومت افغانستان تبدیل شد، اما ادامه جنگ مانع پیشرفت در این خصوص شده است.

لیزل گیرن هولتز، مسئول حقوق زنان در دیده بان حقوق بشر گفت: «ناامنی، فقر و بیجاشدگی بسیاری دختران را از مکتب محروم می‌کنند.»

در گزارش آمده است: «خانواده‌ها در تقلای شان برای تامین هزینه مکتب ممکن است به پسران اولویت قایل شوند. برای دختران غالباْ سخت است که بر موانع اداری غلبه کنند، و کمبود معلمان زن و زیرساخت‌ها بیشتر دختران را متاثر می‌سازد.»

در گزارش همچنین آمده است که براساس سنت‌های اجتماعی دخترانی که مکتب می‌روند برچسب زده می‌شوند و به این ترتیب، هر اندازه که دختران بزرگ‌تر می‌شوند، دسترسی شان به مکتب کمتر می‌شود.

دیدبان حقوق بشر از حکومت افغانستان خواسته است که برای دسترسی جهانی به تعلیم و تربیت تدابیری مانند رفع مکلفیت یونیفورم، بلند بردن معاشات معلمین، تشویق معلمان زن و اجباری سازی تعلیم و تربیت، روی دست بگیرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟