دیدار وزیر امور خارجه چین با مقام های افغان برای حل مشکلات بین افغانستان و پاکستان

  • انتشار: ۳ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 24866

وانگ یی وزیر امور خارجه چین در سفری یک روزه وارد کابل شد و با صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت امور خارجه و حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد، هدف از این گفتگوها حل مشکلات بوجود آمده بین افغانستان و پاکستان است.

وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که وانگ یی وزیر امور خارجۀ چین، برای حل مشکلات روند گفتگوهای صلح میان افغانستان و پاکستان، امروز (شنبه) برای سفر یک روزه به کابل آمده است.

احمدشکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید، وزیر خارجۀ چین در این سفر یک روزه‌اش به کابل، با رئیس جمهور غنی، عبدالله رئیس اجرائیه، محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان و صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجۀ این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد.

آقای مستغنی، می‌افزاید “قرار است که وزیر امور خارجۀ چین با سران و مقام‌های افغان، روی حمایت چین از پروسه صلح افغانستان و مسایل دوجانبه در قبال مبارزه با دهشت‌افگنی صحبت کند”.

وزارت خارجه می‌گوید، وزیران خارجۀ افغانستان و چین، که پیش از چاشت امروز در قصر ستوری این وزارت انجام شد، روی همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، تجارتی و فرهنگی بحث کردند.

بر بنیاد خبرنامۀ وزارت خارجۀ افغانستان، آقای وانگ یی به همتای افغانش گفته است که برای پی­گیری توافق‌های دو کشور در حاشیۀ نشست سران پیمان شانگهای در قزاقستان، به ویژه در زمینه‌های مبارزه مشترک با تروریزم و افراط گرایی خشونت آمیز، حمایت چین از روند صلح افغانستان، همکاری‌های منطقه‌یی و گسترش همکاری‌های دوجانبه از اهداف عمده سفرش به افغانستان است.

وزیر امور خارجه چین از تلاش های دوامدار دولت افغانستان در راستای صلح ستایش کرده و از همکاری کشور اش برای موفقیت پروسه کابل و حمایت همه جانبه آن کشور از روند صلح به رهبری و مالکیت افغانستان اطمینان داد. وی همچنان از فداکاری ها و دستآوردهای نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغانستان در راستای مبارزه با تروریزم و افراط گرایی خشونت آمیز قدردانی نموده و بر نیاز همکاری و همآهنگی بیشتر دوجانبه و منطقه­یی برای موفقیت کلی در این زمینه تأکید ورزید.

صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان، نیز برای تأمین صلح در این کشور و ایجاد اجماع منطقه‌یی، نقش چین را در حمایت از تأمین و تحکیم صلح و ثبات برجسته و مهم خوانده است.

از سویی هم، وزیر امور خارجۀ چین با محمدحنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستاندیدار گفتگو کرده است.

بر بنیاد خبرنامه‌ای شورای امنیت ملی افغانستان، “اکنون جلسه رسمی میان دوجانب جریان دارد”.

روابط دوجانبه، مؤثریت و کامیابی نشست پروسه کابل روی روند گفتگوهای صلح، همکاری‌های منطقه‌یی و عملی‌شدن برخی پروژه‌های بزرگ اقتصادی و تجارتی از آجندای این نشست گفته شده است.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که وزیر خارجۀ چین، پس از دیدار سران دو کشور در آستانه پایتخت قزاقستان در حاشیۀ اجلاس شانگهای، و امضای برخی تفاهمنامه‌های اقتصادی میان دو کشور در آن نشست، به افغانستان سفر می‌کند.

پیش از این در اواسط ماه جوزا، شی جینپینگ،رئیس جمهور چین در دیدار با محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در حاشیۀ هفدهمین اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای در آستانه پایتخت قزاقرستان، بر اهمیت تماس‌ها میان افغانستان و پاکستان تاکید کرده بود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟