دیدار رئیس جمهور با رؤسای جمهور چند کشور در ازبکستان

  • انتشار: ۴ سرطان ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 14011

محمد اشرف غنی، ریيس جمهوری کشور در حاشيه نشست سران كشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری های شانگهای با رؤسای جمهور چند کشور آسیای میانه، دیدار و گفتگو کرد.

این دیدارها که در حاشیه نشست سازمان همکاری های شانگهای در شهر تاشکند، پایتخت ازبکستان انجام شد و طرفین بر گسترش روابط اقتصادی و سیاسی دوجانبه تاکید کردند.

رئیس جمهور، در این سفر ابتدا با امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان دیدار و گفتگو کرد.

امام علی رحمان گفت که مسیر افغانستان برای تجارت مناسب است و ما خواستار همکاری های بیشتر افغانستان در زمینه می باشیم.

همچنان سران دو کشور موافقت نمودند تا همکاری های تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و تاجکستان گسترش مزید یابد.

سپس رئیس جمهور با قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد، در این دیدار رئیس جمهور ترکمنستان از رئیس جمهور غنی دعوت کرد تا در ماه های آینده به ترکمنستان سفر کند و ضمن افتتاح خط  آهن آقینه، تاجران دو کشور نیز در مورد گسترش مناسبات تجارتی صحبت کنند.

وی گفت که در جریان این سفر موافقت نامه ترانزیتی لاجورد نیز به امضا خواهد رسید.

رئیس جمهور در آخرین دیدارش در روز گذشته با نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان دیدار کرد.

آقای غنی، قزاقستان را يكی از بزرگترين شريك اقتصادی افغانستان خواند و گفت: تلاش ما بر اين است تا روابط ميان دو كشور افغانستان و قزاقستان بهتر و بيشتر شود.

نورسلطان نظربايوف ریيس جمهور قزاقستان در دیدار با آقای غنی بر تحكيم روابط ميان دو كشور تاكيد کرده و از برگزاري يك نشست دو جانبه در كابل ميان مقام های دو کشور به منظور رشد مشاركت اقتصادی و تجارتی ياد آوری کرد.

آقای نظربایوف افزود: ما متعهد هستيم تا بر اساس توافقات انجام يافته در آخرين جلسه سران دو كشور در آستانه همكاری خود را با افغانستان ادامه دهيم.

رییس جمهورغنی در راس یک هیئت عالی رتبه دولتی، به منظور شرکت در شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری های شانگهای روز گذشته( پنجشنبه) به تاشکند، پایتخت ازبکستان رفت.

نشست سازمان همکاری های شانگهای که یکی از موضوعات مورد بحث آن را افغانستان تشکیل می دهد، در تاشکند برگزار شده و برای دو روز ادامه خواهد داشت.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟