دیدار اشرف غنی با هیئتی از سناتوران آمریکایی

  • انتشار: ۱۵ سرطان ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 14290

اشرف غنی رئیس جمهور روز گذشته با هیئتی از سناتوران امریکایی که در راس آنها سناتور جان مکین و لنزی گراهام  قرار داشت، در قصر گلخانه دیدار و گفتگو کرد.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری در بیانیه ای که به نشر رسانده، نگاشته است محمد اشرف غنی اعلام کرد، این سناتوران که در ترکیب آنان، «جان مکین»، «لنزی گراهام»، «جو دانلی» و «بین سیسی» نیز حضور داشتند، تاکید کردند که رئیس جمهوری افغانستان برای پایان دادن به خشونت ها، گام های قابل تقدیری برداشته و اتمام حجت خود را انجام داده است.

بر اساس بیانیه ارگ؛ هیات آمریکایی در دیدار با رئیس جمهور، اطلاعاتی از سفر این هیات به اسلام آباد که پیش از عزیمت به کابل صورت گرفته است، به اشرف غنی ارائه داد و گفت که رهبران سیاسی و نظامی آن کشور تغییر دیدگاه جهان را در مورد خود احساس می‌کنند و پیام آنها این است که می‌خواهند یک فرصت دیگر برای رسیدگی به مسایل میان دو کشور داده شود.

سناتور جان مکین و سناتور لنزی گراهام در ارتباط با حفظ سطح موجود نیروهای امریکایی در افغانستان که قرار است تا پایان سال جاری کاهش پیدا کند، خواستار نظر رئیس جمهور شدند و تاکید کردند که در نتیجۀ نوع همکاری مثبت که با تلاش دولت افغانستان با امریکا ایجاد شده است، اکثریت قاطع اعضای کنگره بر ادامۀ تحکیم روابط افغانستان و امریکا نظر مثبت دارند.

رئیس جمهور نیز در این دیدار گفت که به نمایندگی از حکومت و مردم این کشور، از قربانی شدن نیروهای امریکایی در افغانستان و همچنان از کمک‌های سیاسی و نظامی آن کشور برای ایجاد ثبات و توسعه افغانستان، بخصوص از دیدگاه مثبت و حمایت بلندمدت اعضای کنگره در قبال افغانستان، قدردانی می کنم.

اشرف غنی در مورد ادامۀ خشونت‌ها و روابط با پاکستان گفت، روابط افغانستان و پاکستان باید به عنوان دو دولت صورت گیرد، اما با وجود تلاش‌ها از جانب افغانستان برای ایجاد یک رابطه حسن همجواری، میزان خشونت‌ها، امسال که بیشتر از آن سوی خط توسط شبکه‌هایی مانند «حقانی» سازماندهی می‌شود، در کشور ما افزایش یافته است.

وی افزود، چگونگی همکاری‌های صادقانه نیاز به اقدامات عملی دارد که منتج به کاهش خشونت در افغانستان شود و این اقدامات می‌تواند از برخورد جدی آنها با شبکه حقانی آغاز شود، زیرا این شبکه مسئول عمدۀ جرایم علیه مردم افغانستان است و این در حالی است که هیچ‌گونه اقدامی علیه شبکۀ مذکور که فعلا به عنوان بازوی عمدۀ طالبان عمل می‌کند، صورت نگرفته است.

رئیس جمهوری افغانستان افزود، ما از هر فرصت برای کاهش خشونت استفاده کرده‌ایم و اعتماد در روابط زمانی ایجاد می‌گردد که به صورت عملی اقدامات علیه خطراتی که از آن طرف خط دیورند متوجه دولت افغانستان است، صورت گیرد.

وی تصریح کرد: ما همواره طرفدار میکانیزمی هستیم که بر اساس آن اقداماتی را که هر دو طرف انجام می‌دهند، عملی، قابل نظارت و بررسی باشد و در این عرصه اگر سناتوران امریکایی بتوانند همکاری کنند، استقبال می‌کنیم، اما تأکید ما بر اقدامات عملی از جانب پاکستان است.

در پایان این دیدار سناتور دانلی و سناتور بین سیسی نیز برعلاوۀ بحث در مورد مسایل امنیتی گفتند که دولت و مردم ایالات متحدۀ امریکا در کنار مردم و حکومت وحدت ملی افغانستان می‌باشند و از اقدامات حکومت کاملاً حمایت می‌کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد که روابط استراتژیک و بنیادی میان افغانستان و ایالات متحده امریکا بنیاد مستحکم مبارزه علیه تهدید تروریزم منطقه‌ای به عنوان یک خطر میان‌مدت است، که نه تنها امنیت افغانستان بلکه امنیت منطقه و جهان را به مخاطره می‌اندازد، به همین اساس افغانستان خواستار حفظ و تحکیم روابط استراتژیک دو کشور با توجه به مبارزه میان مدت علیه تروریزم در منطقه می‌باشد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟