دومین گروه از پناهجویان اخراج شده از آلمان وارد کابل شدند

  • انتشار: ۵ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 17281

بعد از اخراج اولین گروه از پناهجویان افغان حدود دو ماه قبل، گروه دیگری از پناهجویان افغانستانی که به تازگی از آلمان اخراج شده اند، امروز صبح سه شنبه وارد میدان هوایی کابل شدند، این پناهجویان همگی مجرد هستند.

به گزارش رسانه ها گروهی از پناهجویان افغان که دوشنبه شب از آلمان اخراج شدند، صبح سه شنبه به میدان هوایی کابل رسیدند. هرچند در ابتدا از اخراج نزدیک به ۵۰ تن گزارش شده بود، اما گزارش‌های تازه می‌رساند که شمار آن‌ها ۲۶ تن بوده است.

سازمان حامی پناهجویان پرو ازول گفته است که هواپیمای این پناهجویان افغان ساعت ۹ دوشنبه شب از میدان هوایی فرانکفورت پرواز کرد.

مقام‌های آلمان راجع به تعداد دقیق این گروه پناهجویان دیپورت شده افغان چیزی نگفته اند، اما قبلاَ رسانه‌های آلمان گزارش داده بودند که قرار است در این مرحله، نزدیک به ۵۰ پناهجوی رد شده اخراج شوند. همچنین گفته شده بود که بیشتر این اخراجی‌ها مردان مجرد و کسانی اند که مرتکب خلافکاری شده اند.

اما مقام‌ها در کابل به خبرگزاری آلمانی «دی پی ای» گفته اند که این گروه اخراج دست‌جمعی شامل ۲۶ مرد جوان و کم‌تر از آن شماری است که در کابل انتظار برده می‌شد.

اخراج پناهجویان افغان از آلمان به شدت مورد مناقشه قرار دارد. نه تنها سازمان‌های حامی حقوق پناهجویان، بلکه برخی سیاست‌مداران آلمانی نیز وضعیت امنیتی افغانستان را برای اخراج پناهجویان مناسب نمی‌دانند.

روز گذشته در آستانه اخراج دومین گروه پناهجویان افغان، اشتفان اشتوت، وزیر داخله ایالت شلسویگ هولشتاین از حزب سوسیال دموکرات آلمان خواستار توقف این برنامه شد. اتحادیه «رفاه و کمک‌های اجتماعی آلمان» حتی از این فراتر رفته و اخراج پناهجویان افغان را «غیرانسانی» عنوان کرد.

شام دوشنبه در میدان هوایی فرانکفورت تظاهراتی در اعتراض به دیپورت این افغان‌ها برگزار شد. شمار اشتراک کنندگان این تظاهرات به ۱۰۰ تن می‌رسید.

سازمان‌‌های «پرو ازول» و «اتحادیه رفاه و کمک‌های اجتماعی» گفتند که بازگشت دادن پناهجویان به مناطق دچار بحران و منازعه غیرانسانی و غیرمسئولانه است.

گونتر بورکهارت، مدیر اجرایی سازمان «پرو ازول» گفت که با توجه به خراب‌تر شدن اوضاع امنیتی افغانستان، آن مهاجرانی که تقاضای پناهندگی شان در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ رد شده اند، باید دوسیه‌های شان مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟