دولت چین برخی اسامی پرکاربرد اسلامی را ممنوع کرد

  • انتشار: ۵ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 10016

مقامات چینی برخی ۲۲ نام‌ رایج اسلامی را برای مسلمانان اویغور در منطقه «سین‌کیانگ» ممنوع کرده و به والدین هشدار دادند که در صورت عوض نکردن نام کودکانشان، مانع از ورود آن‌ها به مدرسه خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری اطلس، ایکنا به نقل از پایگاه خبری «World Bulletin» نوشت مقامات چینی بار دیگر با وضع یک قانون جدید علیه مسلمانان حلقه آزادی‌های دینی را تنگ‌تر کردند.

آن‌ها با صدور حکمی ۲۲ نام اسلامی را برای مسلمانان ممنوع کردند و به والدین هشدار دادند که در صورت عوض نکردن نام کودکانشان، مانع از ورود آن‌ها به مدرسه خواهند شد.
مقامات چینی دلیل صدور حکم ممنوعیت نام‌های اسلامی را «سست کردن پایه‌های افراط‌گرایی» عنوان کردند.

ممنوعیت اسامی اسلامی

«توراخان»، یکی از بانوان اویغور ساکن روستایی در شهر «ختن» در سین‌کیانگ گفت: رئیس این روستا و پلیس اعلامیه‌ای را که شامل فهرست نام‌های اسلامی ممنوع بود، میان مردم توزیع کردند.

او افزود: نام دختر من «مسلمه» است، به همین خاطر پلیس دهکده به خانه ما آمد و گفت که باید نام دخترمان را هرچه سریعتر عوض کنیم.

توراخان گفت: تحت این شرایط، ما مجبور شده‌ایم نام دخترمان را عوض کنیم و پلیس به من گفت که این دستور مقامات است پس سوالات احمقانه نپرسید.

این زن مسلمان چینی ادامه داد: بعد از آن فهمیدم که مقامات از ورود کودکانی که والدینشان نام‌های آن‌ها را تغییر ندادند به مدرسه و مهدکودک جلوگیری‌ کرده‌اند.
اسامی ممنوع شده شامل مسلمه، مخلصه، مونسه، عایشه، فاطمه و خدیجه برای دختران و حسین، مجاهد، مجاهدالله، اسدالله، عبدالعزیز، نصرالله، شمس‌الدین برای آقایان است.

انجمن مسلمانان اویغور در آمریکا منع نام‌های اسلامی برای مسلمانان را یک «تصمیم نابخردانه»، نقض حقوق بشر و نمونه‌ای از سیاست‌های افراط‌گرایانه مقامات چین علیه مسلمانان اویغور خواند.

«الشاد حسن»، نائب رئیس این انجمن گفت: استفاده از نام‌های دینی و قومی یکی از حقوق اولیه انسانی است و در قانون اساسی چین نیز چنین ممنوعیتی وجود ندارد.

حزب حاکم کمونیست چین سال‌هاست تلاش‌هایی را برای تضعیف دین اسلام و سرکوب مسلمانان اویغور که بیشتر آن‌ها در استان سین‌کیانگ ساکن هستند، انجام می‌دهد.

از سال گذشته، مقامات چینی به کسانی که از همسایگان مسلمان خود جاسوسی کنند، جایزه نقدی می‌دهند.

مقابله با پوشیدن حجاب و گذاشتن ریش نیز از دیگر اقداماتی است که علیه مسلمانان چینی انجام می‌شود.

منطقه سین‌کیانگ که از سال ۱۹۵۵ یک منطقه خودمختار اعلام شد همچنین مرتباً هدف سرکوب‌های امنیتی از سوی مقامات چینی قرار می‌گیرد.

گروه‌های حقوق بشر مقامات این کشور را به‌خاطر سرکوب دینی مسلمانان اویغور به بهانه «مقابله با تروریسم» بارها مورد انتقاد قرار داده‌اند.

اویغورها، مسلمانان ترک‌زبانی هستند که حدود ۸ میلیون نفر جمعیت دارند و سالیان درازی است که در این منطقه غنی زندگی می‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟