دوستم: کار عاجل داشتم، نرسیدم

  • انتشار: ۱۱ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 10287
دوستم

اطلاعات روز نوشت:

جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری در مورد سقوط قندوز به دست شورشیان طالب از عدم حضورش در کنار نیروهای امنیتی از مردم قندوز معذرت خواست.

دوستم می‌گوید که بعد از تصفیه فاریاب به مردم وعده کرده بودم که برای پاک‏سازی قندوز از وجود تروریستان به این ولایت می‌آیم، اما متأسفانه با پیش آمدن یک کار عاجل نتوانستم به وعده‏ام عمل کنم.

معاون اول ریاست جمهوری می‌افزاید که من وعده خلاف نیستم و تا دو روز دیگر برمی‌گردم و با موافقت ریاست جمهوری در کنار نیروهای امنیتی در برابر دهشت افگنان جنگ خواهم کرد.

دوستم به مردم قندوز و بدخشان وعده می‌دهد که به زودی می‌آیم، در جنگ قندوز علیه طالبان شرکت می‌کنم و این بار یا خون خود را می‌ریزانم یا انتقام مردم این دو ولایت را از طالبان می‌گیرم.

آقای دوستم با اشاره به حضور طالبان و دیگر گروه‌های دهشت افگن در پانزده سال قبل در قندوز و دیگر ولایت‌های شمالی می‌گوید که پانزده سال قبل نیز ملا فضل الله، فرمانده طالبان و گروه القاعده و با تعداد ۱۹ هزار  در این ولایت حضور داشتند که ما آن‌ها را اسیر و نابود کردیم.

او تأکید می‌کند که این بار که تعداد شان کم‌تر است و به دو یا سه هزار نفر‌ می‌رسد، خوب شده که در نقطه‌ی مشخص تجمع کرده و اگر باردیگر این‌ها را بگیریم تباه و نابود می‌کنیم.

او از مقام‌های حکومتی و نیروهای امیتی خواست که عجله نکنند و بگذارند که با تدابیر دقیق و جدی عملیات را علیه طالبان راه اندازی کرده و آنان را شکست بدهیم.

دوستم همچنان گفت که با توافق ریاست جمهوری در جنگ علیه طالبان در قندوز و بدخشان شرکت می‌کنم.

وعده جدید دوستم به مردم قندوز و بدخشان در حالی‌ست که او در جریان پاک‏سازی ولایت فاریاب گفته بود که اگر رییس جمهور غنی و شورای امنیت ملی توافق کنند بعد از جنگ فاریاب، جنگ علیه طالبان در ولایت‌های قندوز و بدخشان را نیز رهبری خواهد کرد.

از این وعده دوستم بیشتر از یک ماه می‌گذرد؛ ولی عملیات علیه طالبان در قندوز و بدخشان انجام نشد.

همچنان آقای دوستم به این پرسش که آیا رییس جمهور به او اجازه خواهد داد تا در قندوز و بدخشان نیروهای امنیتی را رهبری کند، پاسخ روشن و مشخص نداد.

ولایت قندوز در شمال کشور روز دو شنبه به دست طالبان سقوط کرد، جنگ و حضور چند روزه طالبان در این ولایت بر غیرنظامیان و باشندگان محل خسارات زیادی را وارد کرده است و شماری زیادی از خانواده‌ها از جنگ فرار کرده و به ولایت‌های هم‌جوار و ولسوالی نسبتاً امن قندوز پناه برده‌اند.

در همین حال گزارش‌ها از ولایت‌های بدخشان، تخار و بغلان می‌رسانند که چندین ولسوالی در این ولایت‌ها نیز به دست طالبان سقوط کرده است.

نیروهای امنیتی با رسیدن نیروهای کمکی، عملیات بازپس‏گیری این ولایت را آغاز و توانستند قسمت‌های شهر قندوز را بازپس بگیرند.

وزارت داخله در مورد شمار تلفات جنگ قندوز در خبرنامه‌ای گفته است که تاکنون ۱۵۰ جنگ‌جوی طالب و چهار انتحاری کشته شده‌اند. ولی تاکنون از شمار دقیق تلفات نیروهای امنیتی معلومات در دست نیست.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟